Wat is het smeltpunt van oploskoffie?

Toen ik een pot oploskoffie in een warme auto had laten liggen, leek het of alle brokjes oploskoffie aan elkaar en aan de pot waren vastgesmolten.

10 maanden geleden
1.4K
Amadea
10 maanden geleden
Volgens mij betreft dit geen smelten maar vastkoeken.
Utrecht
10 maanden geleden
Inderdaad niet gesmolten. Door condens vochtig geworden, gedeeltelijk opgelost en na uitdroging aan elkaar geplakt.

Antwoorden (1)

Het normale -aanbevolen- smeltpunt van oploskoffie is 80 graden. Als je water van 80 graden opgiet krijg je het ideale aroma.
Als bij het waterkoken belletjes verschijnen, is dat het teken dat de 80 graden is bereikt.
Giet je heter water op, bijvoorbeeld 100 graden -zoals bij thee-, dan verschroeit de koffie en gaat aroma verloren.
Bron: Nescafé.
https://www.nescafe.com/be/nl-be/cup-of-respect/enjoy-respectfully/temperatures
10 maanden geleden
LeonardN
10 maanden geleden
min
Oploskoffie smelt helemaal niet bij 80 graden.
Water opgieten heeft niets met smelten te maken.
Smelten is de fase-overgang van vast naar vloeibaar.
Iets oplossen in een vloeistof staat daar los van.
LeonardN
10 maanden geleden
https://nl.differbetween.com/article/difference_between_melting_and_dissolving#what_does_dissolving_mean