Wat kunnen de gevolgen zijn, laxerend effect niet meegerekend, van overmatig suikervrij snoep te eten?

suikervrij snoep

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Als het snoepgoed suikervrij is en toch zoet smaakt, is het gezoet met zoetstoffen. In sommige gevallen zijn deze nog schadelijker voor het lichaam dan echte suiker.

Bijwerkingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
Duizeligheid
Slapeloosheid
Vermoeidheid
Buikpijn
Darmklachten
Hoofdpijn
Depressie
Verzwakking van het immuunsysteem

De zoetstof aspartaam word vaak genoemd als de schadelijkste zoetstof, het word meer dan eens in verband gebracht met ziekten als suikerziekte, parkinson, alzheimer, kanker en multiple Sclerose.

Zoetstoffen die als 'niet schadelijk' of 'minder schadelijk' worden gezien zijn bijvoorbeeld Stevia en Agavesiroop. Helaas worden deze zelden gebruikt in fabrieksproducten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron(nen) ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kennis en ervaring na jaren vage klachten gehad te hebben?
Cryofiel
11 jaar geleden
Over aspartaam wordt op Internet vooral veel angstzaaiende onzin verteld. Het enige dat klopt is dat er een maximale hoeveelheid bestaat die nog veilig is. Net als voor elk voedingsmiddel. Voor aspartaam is dat 40 mg per kilo lichaamsgewicht. Stevia is wat dat betreft schadelijker: daarvan mag je hooguit 4 mg per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen. Ofwel: aspartaam is tien keer zo veilig als stevia. Dit komt doordat er nog twijfels bestaan over de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen van stevia. Als verder onderzoek aantoont dat die kankerverwekkende eigenschappen wel meevallen, zal de maximale dosis stevia worden verhoogd. Maar ook dat geldt net zo goed voor aspartaam: als verder onderzoek aantoont dat aspartaam nog veiliger is dan we al dachten, zal ook daarvan de maximale inname worden verhoogd.
Indien het snoep de zoetstof aspartaam bevat:
Argumenten van de tegenstanders:
-Aspartaam zou mogelijk kankerverwekkend zijn. In verschillende rattenstudies is getracht dit aan te tonen maar de conclusie is nog niet definitief [10][11][12], aangezien er (nog) geen effecten bij mensen zijn beschreven.
-Er worden een groot aantal bijwerkingen van aspartaam door consumenten gemeld bij de FDA, zoals hoofdpijn en migraine, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, misselijkheid en vele andere.[13] Dit kan te wijten zijn aan de grote persaandacht met betrekking tot mogelijke gevaren van aspartaam.
-In aspartaam zitten de aminozuren fenylalanine en asparaginezuur in geïsoleerde vorm. Alhoewel alleen fenylalanine een essentieel aminozuur is en het in voedsel aanwezig is als eiwit (een eiwit is een aaneenschakeling van aminozuren met een specifieke ruimtelijke structuur), zijn er vragen over de risico's van inname van geïsoleerde aminozuren.[14]
-Uit aspartaam kan methanol gevormd worden.
-Aspartaamzuur is slecht voor het glazuur van tanden.
-Het product leidt niet tot gewenst gewichtsverlies: er zijn integendeel sterke indicaties dat het gewicht toeneemt.[15]
-Er zijn plantaardige zoetstoffen die volledig natuurlijk zijn, zoals steviolglycosides.
In 2013 werd aspartaam door de EFSA als veilig bestempeld bij matig gebruik, behalve voor mensen met fenylketonurie.
Fenylketonurie: Fenylalanine is voor de mens een essentieel aminozuur, dat wil zeggen dat men dit aminozuur niet zelf kan aanmaken, zodat het uit de voeding dient opgenomen te worden. Het voorkomen van fenylalanine maakt de zoetstof echter ongeschikt voor lijders aan de stofwisselingsziekte fenylketonurie (PKU); voor hen (ongeveer 1 op 18.000 mensen lijdt aan deze ziekte) staat altijd de waarschuwing "bevat een bron van fenylalanine" op de verpakking van voedingsmiddelen die met aspartaam gezoet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedenk dat ook natuurlijke stoffen gevaarlijk kunnen zijn. Stevia heeft bijvoorbeeld lang op goedkeuring moeten wachten omdat er vermoedens waren dat het wel eens kankerverwekkend zou kunnen zijn. Daarom moest er eerst onderzoek worden gedaan. Overigens hoor je bijna nooit iemand over het feit dat stevia heel snel werd goedgekeurd nadat 's werelds grootste commerciële steviahandelaar daartoe een verzoek had ingediend... http://www.livestrong.com/article/99571-dangers-stevia-raw/#ixzz2Kmz31VxE