Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke boter voor op brood bevat de minste calorieën?

En de prijs en merk maken eigenlijk niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het vetgehalte van verschillende merken boter kan iets verschillen maar zal voor de meeste soorten iets meer dan 80% zijn. Aangezien vet, dus ook botervet, 9 kcal. per gram bevat kun je zelf uitrekenen hoeveel je op je brood smeert. Overigens bevatten de meeste biologische merken iets minder water waardoor de boter minder spettert als je ermee bakt. Ok Campina heeft tegenwoordig een waterarme boter, speciaal om mee te bakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of het in Nederland te krijgen is, maar in België is dat Balade So Licht. Met slechts 20% vetstof, 4 keer minder calorieën dan een traditionele boter is het de lichtste boter op de markt.
Bevat 21 Kcal voor 10 gr.
De boter heeft een gegarandeerd gehalte aan vitamine A en E en is onmiddellijk smeerbaar zodra ze uit de koelkast komt.

Toegevoegd na 3 uur:
én ze is nog lekker ook, ik eet ze iedere dag :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt boter en margarine.

Bij margarines heb je nog wel de wat "magerdere" varianten maar die smaken (in mijn optiek) nog afschuwelijker dan hun vettere broers).

Behalve de calorieen per gram is ook de SMEERBAARHEID van groot belang.

Een aantal van de verkrijgbare hafvolle roomboters smeren heel slecht uit. Dan is het totaal aan calorieen op je brood weer hoog omdat je verplicht een dikke laag smeert.

Ik zou zeggen: als je echt op calorieen wilt letten neem maar even helemaal geen boter op brood. Maar je hebt wel wat olie/vet nodig dus dan moet je het gebruiken bij bakken/braden.

Wil je wel boter gebruiken zou ik zorgen dat je er één kiest die je lekker vindt, en dan DUN smeren, DAT geeft nog de minste calorieen, beter dan zo'n magere variant
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding