Kan je je folium verhogen door het er aan te eten ivm allergie tegen foliumtab?. Mijn waarde is nu 6.3, maar ik krijg ook inj vit b12 .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Eet meer van onderstaande voedingsmiddelen, dan moet dat lukken.
Als volwassene heb je normaal gesproken ongeveer 200 microgram foliumzuur per dag nodig.

*Spinazie
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 83
Microgram in: 1 grote eetlepel: 42
*Broccoli
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 65
Microgram in: 1 grote eetlepel: 33
*Tuinbonen
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 150
Microgram in: 1 grote eetlepel: 75
*Aardbeien
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 65
Microgram in: 1 schaaltje: 65
*Sinaasappelsap
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 20
Microgram in: 1 glas: 20
*Aardappelen
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: circa 10
Microgram in: 1 grote eetlepel: 5
*Volkorenbrood
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: circa 40
Microgram in: 1 snee: 14
*Leverworst
Gehalte foliumzuur (in microgram) per 100 gr: 207
Microgram in: 1 portie broodbeleg: 30

Bij invriezen en ontdooien kan 0 tot 40% foliumzuur via smeltvocht verloren gaan. Foliumzuur is oplosbaar in water. Bij verhitting kan 30 tot 80% van het foliumzuur verloren gaan. Onnodig verlies van foliumzuur is te voorkomen door het eten in zo min mogelijk water te koken en niet langer te verhitten dan nodig.
Meer info over foliumzuur bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, dankt zijn naam aan het Latijnse woord folium>blad, omdat het voor het eerst werd ontdekt in bladgroenten.
Het zit van nature in lever, biergist en in groenten, vooral spruitjes, asperges en spinazie en andere groene groenten. Ook in sommige vruchten (vooral sinaasappels) komt het voor. Andere bronnen van foliumzuur zijn mager rundvlees, aardappelen, volkorenbrood en gedroogde peulvruchten. Foliumzuur zit dus in veel voedingsmiddelen. Het word het beste door het lichaam opgenomen in combinatie met vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zit foliumzuur in?
In de tabel zie je hoeveel foliumzuur er in een aantal voedingsmiddelen zit.
Als volwassene heb je normaal gesproken ongeveer 200 microgram foliumzuur per dag nodig.

Zwangere vrouwen hebben 400 tot 500 microgram foliumzuur per dag nodig.

waar zit foliumzuur in?

Voedingsmiddel Gehalte foliumzuur (in microgrammen) per 100 gram Hoeveel microgram zit er in?
Spinazie 83 1 grote eetlepel: 42
Broccoli 65 1 grote eetlepel: 33
Tuinbonen 150 1 grote eetlepel: 75
Aardbeien 65 1 schaaltje: 65
Sinaasappelsap 20 1 glas: 20
Aardappelen circa 10 1 grote eetlepel: 5
Brood (wit/bruin) circa 25 1 snee: 10
Volkorenbrood circa 40 1 snee: 14
Hollandse kaas circa 10 per plak: 2
Leverworst 207 1 portie broodbeleg: 30

Toegevoegd na 1 minuut:
Extra info:

Referentiewaarden voor foliumzuur.
Bij de meeste mensen zit de foliumzuurwaarde tussen 6 - 25 nmol/l.
Een te lage waarde wordt meestal behandeld met foliumzuurtabletten.
Foliumzuur en B12 worden altijd samen getest. Dit is omdat B12 en foliumzuur nagenoeg dezelfde werking hebben bij de vorming van de rode bloedcellen. Een bepaald type bloedarmoede kan door beide veroorzaakt worden, vandaar.
En er is nog een heel belangrijke reden:
Er mag pas foliumzuur worden voorgeschreven als een B12-tekort absoluut uitgesloten is. Zie de bijsluiter
Heeft iemand n.l. neurologische en/of psychische klachten die door een (niet behandeld) B12-tekort veroorzaakt worden dan verergeren de klachten door de extra foliumzuur.
Bij personen met een B12-waarde onder de 148 pmol/l en een foliumzuurwaarde die hoger is dan 20 nmol/l, is de beschikbaarheid van B12 in de cel aantoonbaar kleiner, dan wanneer bij deze B12-deficiënte groep de foliumzuurwaarde lager is. Kijk hier.
Bij een B12-tekort wordt vaak ook een foliumzuurtekort gevonden. Tegelijk met het starten van de injecties kan dan ook begonnen worden met (vaak tijdelijk) de foliumzuurtabletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foliumzuur en B12 worden niet altijd samen getest. Misschien dat B12 wel standaard erbij wordt getest als foliumzuur getest wordt, dat zou best kunnen, maar andersom niet. Bloedarmoede, bloedbeeld ed. zijn namelijk absoluut geen betrouwbare indicators voor een B12-tekort, een behoorlijk groot deel van de mensen met een zwaar B12-tekort krijgen bijvoorbeeld nóóit bloedarmoede. B12 moet worden getest via serumB12, homocysteïne en methylmalonzuur, eventueel aangevuld met nog wat andere stofjes.
De bloedwaarde van foliumzuur moet tussen de 7,0 en 45,4 nmol/L zijn. Je zit dus iets te laag. Omdat vitamines uit de B-groep meestal met andere B-vitamines samenwerken wordt bij een tekort vaak vitamine B-complex voorgeschreven maar ook wel in specifieke combinaties, zoals foliumzuur en vitamine B12.

In het kort (je hebt al een paar uitgebreide lijstjes) komt foliumzuur voor in eieren, lever, nieren, gist en groenten.

Foliumzuur werkt samen met B1, B2, B3, B5, B12, C en E.