Hoe lang kan je lijnzaad echt bewaren?

In mijn keukenkastje staat een pot met lijnzaad waarbij de houdbaarheidsdatum (THT) al enkele maanden is verstreken. Zaden zagen er nog goed uit en ze ruiken niet raar. Kan je ze dan nog wel gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
29.6K

Antwoorden (2)

Goed droog bewaard blijven ze letterlijk jaren goed.
THT is wettelijk verplicht maar zegt weinig.
Je neus en ogen zeggen Ok, dan is het Ok!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijnzaad is nog zeker 2 maanden lang goed nadat de THT datum is verlopen. Deze datum is eigenlijk alleen een garantie voor de producent tegen evtl. claims. Deze garandeert de consumenten dat zijn product tot de aangegeven datum veilig te gebruiken is.....daarna is het risico voor de klant. Het product zelf is dus vaker na die datum nog gewoon goed...alleen de kwaliteit vermindert dan.

Nu is lijnzaad erg gevoelig voor schimmels, als het niet op een koele, donkere en droge plek in een goed afgesloten bakje o.i.d. bewaard wordt en dus is het wel zaak even goed te kijken, ruiken en proeven of het al ranzig of taai en beschimmeld is, maar dat herken je wel. Zolang het nog goed eruit ziet, ruikt of smaakt kan je het normaal eten.
amc