Is venkelthee vochtafdrijvend?

Hallo,

ik heb ooit gehoord dat wanneer je (teveel) thee drinkt dat je sneller moet plassen, dus vochtafdrijvend.

Hoe zit dat met kruidenthee zoals venkelthee?

En mijn 2de vraag ->

Stel als je dagelijks normaal gezien 2liter water drinkt maar i.p.v. daarvan een halve liter venkelthee en de 1,5l water, is die thee dan ook water vervangbaar of moet met alsnog naast die thee extra water drinken om aan ons dagelijkse behoefte te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
zit wel een verschil tussen vaker moeten plassen en vochtafdrijvend

Het beste antwoord

De mogelijke vochtafdrijving door het drinken van thee komt door de cafeïne/theïne in de thee. Dit heeft alleen maar effect als je enige tijd daarvoor geen of heel weinig cafeïne/theïne binnen hebt gekregen en vervolgens 5-8 koppen thee drinkt. Dit effect verdwijnt weer zodra je lichaam er aan gaat wennen.
De cafeïne/theïne zorgen voor de afdrijving, maar je gaat dan vaak ook meer drinken, waardoor je sowieso vaker naar de wc moet.

Of je nu water of thee of frisdrank drinkt het blijft evenveel vocht. Wel wordt water aangeraden omdat hier niets aan toegevoegd is en eigenlijk geen nadelige effecten heeft. In frisdrank zit veel suiker en in thee zit cafeïne/theïne (niet fijn als je er gevoelig voor bent) en je tanden kunnen verkleuren als je het veel drinkt (net als bij koffie).

Daarnaast is het niet noodzakelijk om 2 liter water per dag te drinken. Je krijgt vaak ook nog binnen via je eten en andere drinkmomenten. Het enige resultaat is dat je vaak veel meer naar de toilet moet. En ook teveel water is niet gezond, omdat dit een grote belasting is voor je nieren en een te laag zoutgehalte.
Het belangrijkste is om naar je lijf te luisteren, sommige mensen hebben minder nodig omdat ze minder verbruiken. Dat is verstandiger dan tegen heug en meug 2 liter water naar binnen te klokken.

Toegevoegd na 6 uur:
Als er in een kruidenthee (of zoals ze het noemen een infusie) geen echte thee zit, zit er ook geen theine in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit er in kruidenthee (venkelthee) ook theïne?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In kruiden thee, dus gemaakt van kruiden en niet van blaadjes van de theeplant, zit geen theine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (3)

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat venkel vocht afdrijft. Dat moet je niet zien als vaker of meer moeten plassen, maar dat wanneer jij last zou hebben van vochtophoping in je lichaam dat het hierdoor gaat slinken. Vrouwen hebben bijvoorbeeld voordat ze ongesteld worden wel eens last van het vasthouden van vocht. En met heet weer kunnen je enkels en polsen dik worden. Venkelthee kan dan helpen om het vocht af te drijven.

De hoeveelheid koffie en thee die je drinkt telt gewoon mee bij het totaal aan water wat je elke dag binnenkrijgt.
Amadea
11 jaar geleden
Vocht afdrijvend is het niet, wel is het goed voor vele ander kwalen

Algemeen
Venkel wordt al sinds de Romeinse tijd toegepast. Venkelzaad werd in de middeleeuwen gebruikt om tijdens de vastenperiode het hongergevoel te onderdrukken. Venkel wordt in de kruidengeneeskunde vooral gewaardeerd vanwege de heilzame werking op de spijsvertering.
Eigenschappen
Verwarmend, krampwerend, tegen winderigheid, diuretisch, antiseptisch en goed bij borstvoeding.
Gebruik Inwendig
Bij indigestie met winderigheid en krampen. Bij gevoelige darmen.
Bij maagpijn.
Bij misselijkheid.
Venkelthee is goed tijdens de borstvoeding, omdat het de melkproductie stimuleert en kolieken verlicht.
Bij winderigheid, kolieken en krampen van kinderen.
Bij hardnekkige, piepende hoest.
Maakt afvallen gemakkelijker.
Bij lethargie en milde depressiviteit.
Helpt bij artritis.
Als mondspoeling bij tandvleesontsteking. Ook in de tandpasta toegepast.
Gebruik Uitwendig
Als spoeling en kompres bij ontstoken ogen.
Bij bindvliesontsteking.
Opgelet!
Vermijd grote hoeveelheden tijdens de zwangerschap. Normale hoeveelheden in gerechten zijn veilig.
Folklore
Volgens de overlevering verbeteren slangen hun gezichtsvermogen door venkel te eten. In een 12de-eeuws kruidenboek uit Wales wordt venkel aanbevolen voor alle oogziekten, voor hardnekkige koortsen en om gif uit het lichaam te verdrijven. Volgens Culpeper (1652) was venkel, gekookt in wijn, goed tegen slangenbeten en giftige planten en paddestoelen.

De oud-Griekse naam voor venkel was 'marathon',wat 'afslanken' betekende. De beroemde slag bij Marathon tussen de Grieken en de Perzen in 490 v. Chr. vond plaats op een venkelveld

Venkel heeft een friszoete, anijsachtige smaak en staat o.a. bekend om de volgende eigenschappen:
•Het heeft een ontspannende werking op de darmspieren en kan daarom verlichting brengen bij babykrampjes.
•Het bevordert de productie van borstvoeding
•Het werkt weldadig bij hoesten, astma, en verkoudheid
•Het bevordert de spijsvertering. In India is het dan ook de gewoonte om aan het einde van de maaltijd een schaaltje venkelzaadjes te serveren, die dan tevens als mondverfrisser dienen.

Bereidingswijze: Laat een kwart theelepel venkelthee op 1 kop water gedurende 3 minuten koken in de afgedekte pan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord op vraag 2 is of het nu koffie thee soep frisdrank is , er zit overal water in en telt dus om aan die 2 liter te komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sellerie is vochtafdrijvend, en alcohol ook.
maar een middel om er letterlijk en figuurlijk 'droog' van te worden is het gewoon in alle gevallen niet.
(niet in het dus, niet vanwege je sport, en al helemaal niet voor aan alcoholist)

mocht je last hebben van vochtophopingen kan je bv sellerie eten. mocht het niet verbeteren is er de HA welke mogelijk plaspillen voor kan schrijven.

als men sneller moet sneller en meer plassen omdat men teveel drinkt is dat niet per definitie omdat hetgeen je drinkt vocht afdrijvend is.
als men 2 liter ranja zou drinken moet men in principe ook sneller en meer plassen, maar dat maakt ranja daarmee niet vochtafdrijvend.

je 2e vraag: (afgezien van alcohol)2 liter vocht is 2 liter vocht, je plast/zweet echt niet meer uit dan dat je drinkt.