Eetstoornis bij heel jonge kinderen, waar kan je terecht?

De dochter van een vriendin van me is 6 jaar en laat al een tijd bepaalde tekenen zien wat steeds meer op anorexia oid begint te lijken. Eén of ander gestoord type heeft haar wijsgemaakt dat ze ten alle tijden vet eten moet vermijden anders zou ze dik worden. Sindsdien wil ze alleen nog maar 'groenvoer' en ze wringt zich in allerlei bochten om de gewone maaltijden over te slaan.
Ze geeft een hapje aan de hond, soms geeft ze over, in de lunchpauze rekt ze alles net zo lang totdat ze weer naar school moet, ze schuift haar eten over haar bord heen zodat het lijkt dat ze hapjes heeft genomen en nu is zelfs haar lerares erachter gekomen dat ze haar eten weggooit.
Mijn vriendin heeft al heel veel trucjes uit de kast gehaald om haar aan het eten te krijgen maar het mag niet baten. De huisarts neemt haar niet serieus en ze zit aardig met de handen in het haar.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Als je dit leest lijkt dit dan op een stoornis of gewoon een moeilijke eter? Hebben jullie tips? Waar kan mijn vriendin terecht (liefst Rotterdam e.o.)? Excuses voor de vele vragen maar ik maak me zorgen want het enige wat ik weet van een eetstoornis is dat je er zo snel mogelijk bij moet zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Op de meeste basisscholen is er regelmatig een spreekuur van een jeugd verpleegkundige, daar zou jouw vriendin eens heen kunnen gaan.
Deze menen zijn gespecialiseerd in opvoed vraagstukken en kunnen haar helpen of eventueel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar het consultatiebureau!!!
die lui bemoeien zich altijd met van alles, dus kunne en mogen ze hier niet omheen.
Neem contact met hen op joh!!!
sterkte hoor.
(sukkels die kinderen ook alles wijsmaken over gewicht grrrrrrrrr)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Schrik niet van het begin:) http://twiggiessis.wordpress.com/2007/09/03/miranda-almost-died-from-anorexia-she-is-eight-years-old/

Informeer ook bij SABN, http://www.sabn.nl/index.php , Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa

De Jutters in Den haag heeft ook een groep voor jonge kinderen met eetproblemen: http://www.dejutters.com/

Maar waarschijnlijk weet de huisarts of het consultatiebureau of de GGD nog veel meer van mogelijke hulp.

Sterkte!

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik vond nog een link: http://cms.dynaweb.nl/users/nee_eten/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste wat een heftig verhaal nog maar 6 jaar!

Omdat je het hebt over evt hulp in de omgeving van Rotterdam, in Barendrecht zit het RMPI hier hebben ze ervaring mee, zowel voor het kind maar ook ter ondersteuning van de ouders.

Overigens kun je altijd naar de huisarts of GGD gaan zijn kunnen helpen en evt ook doorverwijzen.

Heel veel suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Wat een verhaal zeg.Ga naar je huisarts toe en vraag een verwijziging voor het GGZ zij behandelen eetstoornissen.
Om mee te beginnen kan je vriendin een eetdagboek gaan aanleggen hierin schrijf je op wat je eet hier mee kan je naar de huisarts gaan zij kunnen dan naar aanleiding daarvan kijken wat voor advies ze je verder kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voedingsprobleem bij een kind van zes lijkt me vooral een opvoedingsprobleem. Je vriendin kan het beste een beroep op de GGD doen, die de preventieve jeugdgezondheidszorg uitvoert, voor hulp en advies.

Bij eetstoornissen spelen psychologische factoren zeker een rol. Ze kunnen de oorzaak zijn maar dat hoeft niet. Door gebrek aan bepaalde vitamines en sporenelementen kan een weerzin tegen eiwitten ontstaan. De kans lijkt me groot dat vetarm eten tekorten bij het meiske heeft doen ontstaan waardoor de eetstoornis versterkt en in stand gehouden wordt.

Naast opvoedingsondersteuning moet er zeker ook gekeken worden naar de lichamelijke gezondheid van dat meisje. Aanvulling van tekorten aan vitamines en sporenelementen kan er voor zorgen dat ze zich beter gaat voelen en haar eetlust toeneemt.

Tenslotte heeft een zesjarige vetten nodig als bouwstof en vitaminebron. Light voedingsproducten zijn voor niemand goed maar zeker niet voor kinderen bedoeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling van vitamines etc. kan het beste onder begeleiding van een deskundige gebeuren. Ook daarover kan de GGD advies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt heel erg op een eetstoornis, ik zelf heb ook een eetstoornis en de tekenen die zij vertoont beginnen er aardig op te lijken. Het is wel een erg jonge leeftijd, en daardoor neemt de huisarts haar waarschijnlijk niet serieus.
Neemt haar gewicht ook af?
In Rotterdam zit wel een speciale afdeling voor eetstoornissen in het ziekenhuis, je zou daar naar toe kunnen gaan. Maar omdat ze daar nog wel erg jong voor is zou ik haar denk ik naar een kinder psycholoog sturen, misschien dat ze er dan over kan praten, en dat ze er zo achter kan komen wat het precies is, en de reden waarom ze zo doet, en waarom ze zo angstig is voor het eten.
Ze moet de gevolgen er van weten, weten dat dit niet normaal is, dat je gezond hoort te eten, dat je ook vetten nodig hebt om te functioneren etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjemig, dat klinkt niet goed.
Je zou je nog kunnen afvragen of het inderdaad een eetstoornis betreft of een machtsspelletje.
Kinderen van die leeftijd zijn er ook erg goed in om te kijken wat ze wel en niet klaarkrijgen bij hun ouders.
Welke geschifteling bemoeit zich er trouwens mee wat dat kind eet ?
Misschien een idee om advies te vragen bij een kinderpsychiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel duidelijk dat het zeker nodig is om actie te ondernemen...

Het antwoord van Keesv vindt ik best hout snijden.
Je komt in een soort vicieuze circel terecht... eet je geen vetten.. wordt je moe, ben je moe... wil je niet eten...
Als papa/mama/juf erg de nadruk leggen op het NIET eten... wordt eten wel erg beladen... etc etc

Daarnaast is het aan de moeder (en/of omgeveing) om het verhaaltje over dik worden te ontkrachten...lijkt me zeker van belang!!.. (en als dat niet lukt door ouders etc... zoek daar dan hulp voor)

Praat met het meisje over de zin van eten! (Er zullen vast boekjes of iets dergelijks over zijn)

Ik heb zelf een zoon van 6 en bij hem werkt het heel goed om de keuze uiteindelijk van hem te laten liggen.. voorbeeld... Wil je vruchtenhagelslag of pindakaas op je boterham... met beide ben ik tevreden... je geeft duidelijke grenzen... en het kind voelt dat hij er iets in te betekenen heeft.
Of vraag eerst aan haar wat zij wil eten.. ga even de onderhandeling aan, zoek openingen.. en borduur daarop verder...je kunt goede afspraken maken met een kind van 6 jaar..

Succes...