Allergisch voor veel vers fruit; hoe maak ik toch een lekkere smoothie of sapcocktail?

Ik ben allergisch voor de meeste verse vruchten (perzik, meloen, ananas, kiwi, banaan, mango etc. etc.). Uit blik kan ik ze wel eten omdat er dan een bepaald enzym niet meer in zit. Nu ik wil toch graag met m'n nieuwe foodprocessor lekkere en gezonde smoothies/sapcocktails maken. Fruit uit blik is vaak verpakt in suikersiroop en heeft nog maar weinig vitamines. Kan ik iets doen om vers fruit zó te behandelen dat ik er toch van kan genieten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik las ergens (zie bron 1) dat pellen zou helpen omdat de allergiestof vaak in de schil of vel zou zitten, dat gekookt fruit geen probleem is en dat 30 seconden in de magnetron de allergiestoffen zou uitschakelen. Ik heb alleen geen enkel idee hoe betrouwbaar die bron is. Als het klopt en ook in jouw geval van toepassing is, kan je daar denk ik wel wat mee. Fruit dat warm is geweest is wel iets anders van smaak, maar vermengd met rauw fruit van de soorten waar je wel tegen kan, kan dat nog wel lekker zijn (en als je warm fruit sowieso lekker vindt, is het sowieso geen probleem). Misschien weet je al deze dingen al lang, maar voor de zekerheid noem ik ze toch maar: Je kan smoothies maken met de paar soorten fruit die je wel kan eten en die aanvullen met groente: green smoothies. Erg gezond, en het kan best wel lekker zijn. In Turkse en met name Aziatische winkels hebben ze vaak allerlei fruit dat wij niet hebben. Je zou eens kunnen proberen of daar rassen tussen zitten waar je wel (een beetje) tegen kan. Ook schijnen er bepaalde rassen appels te bestaan die veel mensen met een appelallergie wél kunnen eten, misschien bestaan er voor andere fruit ook wel rassen die je misschien wel een beetje kan eten (maar hoe je daar dan achterkomt, weet ik ook niet). Kan je wel tegen gedroogd fruit? Zitten die lastige enzymen er dan nog steeds in? Gedroogd fruit bevat niet veel vitamine C (misschien wel helemaal geen), maar wel nog andere gezonde voedingsstoffen, waardoor het nog steeds wel gezond is. Het is dan nog geen echte vervanging voor vers fruit natuurlijk ivm. de vitamine C, daarvoor zou je extra veel (rauwe) groente kunnen eten. Gedroogde abrikoos bijvoorbeeld is erg lekker in smoothies, en je kan ze voor je ze gaat blenderen 10 minuten in water laten weken, dan worden ze best goed fijngemalen (al weet ik niet of dat weken invloed zou hebben op de enzymen). Verder nog een losse tip die niks met je allergie te maken heeft: cacao door de smoothie heen is erg lekker! (behalve bij green smoothies natuurlijk)

Bronnen:
http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp...

Mijn vriend is allergisch voor appel, maar niet voor de verse appelsap die ik vaak maak. Misschien ben jij ook niet allergisch voor het sap?

Bij sommige mensen met fruitallergie helpt het om het fruit eerst te verhitten (koken). Dit zorgt voor hetzelfde proces waardoor blikfruit vaak wel gegeten kan worden. Afhankelijk van de ernst van de allergische klachten zou u dit kunnen proberen. Als de klachten zeer ernstig zijn, kunt u natuurlijk beter niet zelf gaan uitproberen. Naarmate de producten korter verhit worden, ligt de smaak dichter bij vers fruit. Echter ook: hoe korter verhit, hoe meer kans op allergische reacties. Dit is dus een kwestie van zoeken naar de manier waarop u de minste klachten heeft en tegelijk de meeste smaak behouden blijft. En natuurlijk het gekookte fruit wel weer laten afkoelen voor een echt lekkere smoothie of cocktail.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100