Waarom word er altijd zoveel gegeten met de kerst. En waarom dan 'extra lekker', i.p.v elke dag lekker te eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag ik me ook af. :)

Het beste antwoord

Dat extra lekker, dat valt onder het je uitsloven met die dagen. Vaak met familie en/of vrienden. En het MOET leuk zijn met de Kerst. En jij bent dan de perfecte gastvrouw.
Kijk in de supermarkten hoe opgestapeld de boodschappen in de kar liggen..
Want je hebt de hele dag bezoek en daar moet van alles voor op tafel komen. Zitten, luieren, met elkaar...hapjes en drankjes....

De folders laten gezinnetjes zien, volmaakt in relaxheid en gekleed in het prachtigste wat je kunt bedenken. En dan wat er op tafel komt. Dagen van voorbereiding. Talloze potjes en kruiden en boodschappen. Tijdschriften vol met de meest uiteenlopende gerechten. Want je wilt wat extra's doen. Omdat het feestdagen zijn. Iets wat je niet vaak eet.

Stress, voor veel moeders: wat nu weer te doen met de Kerst? En nog werken ook vrijdag, dus amper tijd voor boodschappen. En het is normaal ook al zo druk.
Want je wilt ook je huis netjes hebben als er bezoek komt. En het hele gezin netjes gekleed...

Pffff..moet er niet aan denken. Hier gezellig en uitgebreid kerstontbijt, makkelijk hapje tussen de middag en een gourmetje 's avonds. Altijd lekker. Zeker met een feestelijke tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ben helemaal niet van plan om veel te gaan eten. Wel lekker, maar dat doe ik altijd al omdat ik het nergens voor nodig vind om vies te eten, niet met de kerst maar de rest van het jaar ook niet. Hoogstens maak ik er iets meer werk van met een mooi gedekte tafel, soepje vooraf en een klein maar lekker dessert, wat ik normaal niet altijd doe. Maar veel eten doe ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat 'extra' is in mijn ogen meer culinair, feestelijk, dan veel...ook met pasen en andere feesten doet men meer zijn best om het zo gezellig/feestelijk mogelijk te maken.

Elke dag 'lekker' eten is niet verkeerd maar tijd speelt ook een rol, je kent het wel baan/kinderen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat vraag ik me nu ook altijd af.
Het mag best extra gezellig zijn met een feestje - eender welk feestje - maar als ik zo zie wat mensen links en rechts aan kerstdiners op tafel zetten, en wat er in de blaadjes staat, zie ik alleen maar gewone dagelijkse maaltijden, hooguit voor de verandering eens zelfgemaakt, met duurder vlees of opgeleukt met liflafjes. Maar verder qua gebraad en ovenschotels enzo redelijk wat hier vrijwel dagelijks op de dis komt. Ik kom dan ook eigenlijk nooit in restaurants, want zelfgemaakt is lekkerder.

Ik vind het met de kerst dan ook altijd nog steeds erg leuk om op de een of andere manier aan tafel te koken (gourmetten, wokken, steengrillen, fonduen, dat werk) ; da's tenminste weer eens anders dan anders. En volkomen stressloos.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar even los daarvan, is het natuurlijk met kerst redelijk gebruikelijk dat mensen gasten hebben, en dan probeer je extra uit te pakken. Met name de commercie (en al die kookprogramma's de laatste tijd) 'duwt' mensen steeds meer - en juist ook met kerst- richting culinaire hoogstandjes, waar de meeste mensen echter weinig weg mee weten en alsnog een kant-en-klaar sjiek voor- of bijgerechtje op tafel zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Wij doen daar overigens niet aan mee, we proberen dagelijks iets lekkers op tafel te krijgen.

Ik denk omdat familie/vrienden bij elkaar komen en men een goede gastman/vrouw wil zijn er veel lekkers op tafel komt te staan.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom men zich zo vol loopt te proppen met de feestdagen, als ik iets wel naar vind dan is dat wel het gevoel dat je geen pap meer kunt zeggen. Pff...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij Nederlanders maken ons zorgen ,wat we gaan eten.
Terwijl sommige mensen zich zorgen maken,,hebben we wel te eten.
Het lijkt wel een wedstrijd,of een competitie de aanloop naar de kerst.
Reclame folders vliegen je al weken van te voren om de oren.
En de ene heeft de kar nog voller dan de ander.
Extra eten doen we hier niet,wel goed.
Gewoon normaal zoals elke dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
meer word er niet gegeten, wel meer gekookt omdat je gasten hebt..
extra lekker...omdat je met zijn alle bij elkaar bent, en het feestdagen zijn hetzelfde doe je ook met een verjaardag, dan heb je ook taart dat doe je ook niet alle dagen...taart eten..
wat ik wel vind,, het word steeds moeilijker om te verzinnen wat je met de kerstdagen eet, vroeger was t bijzonder dat mensen bv konijn aten met kerst, maar omdat konijn ook door t jaar word gegeten is het niet meer speciaal..
meer eten dan normaal doen we niet, alleen meerdere keuze op tafel vanwege de gasten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het opvallendste elk jaar weer dat mensen zich helemaal in de stress jagen omdat ze met kerst dan iets gaan koken dat ze nog nooit van dichtbij gezien hebben, laat staan gekookt.
Als ik voor een feestmaal moest zorgen, zou ik dat zeker van tevoren al eens maken, om te weten wat ik doe - maar misschien vinden ze het dan niet speciaal genoeg meer?
En ja, veel gangen, omdat mensen (kokers en eters) dat ook niet zo gewend zijn, kan dat weleens flink teveel zijn, alles bij elkaar.
Ik rook weer veel opvallende geuren vanmiddag, en ik hoop dan maar dat mensen ook een beetje _lol_ hebben in het koken...