Waarom krijg ik op kant en klare gratin geen goed korstje?

Ik kom gratin met kaas bij een grote supermarkt met rode letters. Het smaakt goed maar het wordt niet krokant of knapperig bovenop. Het is wel gaar al dan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (2)

Je vertelt niet hoe je die maaltijd bereidt.
In de oven de plaat vlak hoog zetten, vlak onder verwarmingselementen (als het een elektrische oven is.
In de magnetron, na verwarmen nog even onder de grill zetten.
Sommige combimagnetrons hebben ook een verwarm-grill stand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een veelgemaakte fout bij bereiding in een oven is dat men de oven niet eerst goed heeft VOORVERWARMD en gerechten als een gratin niet van een knapperig laagje worden voorzien bij het aanhouden van de tijden en temperatuur op de gebruiksaanwijzingen van de verpakking.

Een half uur voordat je de gratin gaat voorbereiden uit de koelkast halen en op kamertemperatuur brengen. De verwarmingselementen van je oven BOVEN EN ONDER aanzetten op de temperatuur wat op de verpakking staat. De oven goed VOORVERWARMEN. De gratin daarna altijd in het MIDDEN van de oven schuiven zodat het gelijkmatig wordt gebakken. Aangezien de bovenkant genoeg blootgesteld is aan de hitte zal het uiteindelijk toch knapperig worden. De gratin is gereed als de aardappels zacht zijn en je er met gemak een mes in kunt steken en de bovenkant licht goudbruin is gebakken.

Haal de gratin uit de oven en laat het nog minstens tien minuten afkoelen voordat je het gaat serveren.

Overigens zijn alle ovens verschillend en vergen enige ervaring met de oven om je gerechten te bakken zoals dat in het recept staat of op de verpakking. Dus soms kan de temperatuur wat hoger/lager gezet worden of de tijd wat langer/korter ingesteld om het beoogde resultaat (ideale baktijd en temperatuur) te behalen.

TIPS: Heeft de oven een heteluchtfunctie? Deze kun je de laatste 5 minuten van de baktijd aanzetten om het gerecht extra knapperig te maken. Dit werkt ook heel goed bij het bakken van ovenfrites of koekjes. De temperatuur hoeft dan overigens niet lager worden gezet. Maak je bij het bakken in de oven alleen gebruik van de heteluchtfunctie dan sowieso de temperatuur 20% lager zetten dan de temperatuur zoals dat in een conventionele (verhitting boven en onder) oven is voorgeschreven volgens het recept of gebruiksaanwijzing.