Blijft vlees uit een geopende verpakking in de vriezer minder lang goed?

Als ik:
a) Vlees koop in de supermarkt en thuis aangekomen de verpakking open, en de helft in de vriezer gooi, of
b) Vlees koop in de supermarkt, thuis de hele verpakking meteen invries en later de helft ontdooi

blijft dat vlees in de vriezer dan minder lang goed omdat de verpakking open is geweest?

Mijn vriend eet 's avonds vlees en ik niet. Verpakkingen van 500 gram zijn vaak een stuk goedkoper dan kleine verpakkingen, maar hij wil natuurlijk ook niet 4 avonden in de week hetzelfde eten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
15.1K
dudemeister
7 jaar geleden
500 gram kip bv
wat je over hebt verdelen in porties / blokjes-reepjes voor het volgende gerecht- luchtdicht verpakken -
mocht je het uit de vriezer halen, ontdooid hebben en toch niet nodig hebben, bak, kook het dan dan kun je het daarna weer invriezen google ook een sop eten preppen - newe trend aan het worden

Antwoorden (2)

Een groot verpakking is natuurlijk relatief goedkoper en daar kun je beter van profiteren. Als je een halve kilo koopt en dat in 2 , 3 of 4 porties verdeelt, kun je wat niet op dat moment gebruikt wordt meteen in plastic zakjes invriezen: geen probleem.
Ik doe het liever in identieke porties, dan weet je wat je hebt en grijp je nooit mis.

Of je het open maakt of niet, doet er niet toe, heeft geen invloed op het goed blijven, wel zorgen dat de originele verpakking goed gesloten is, anders liever alles in nieuwe zakjes invriezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, Als je het vlees niet goed verpakt, droogt het ook uit en is het, als je het later ontdooit, niet lekker meer.
Inekez1
7 jaar geleden
+ Per stuk verpakken in diepvrieszakje is inderdaad handiger. Beter voor het vlees (komt geen lucht of vocht bij), makkelijker om 1 stukje te ontdooien èn met kleinere verpakkingen kun je de ruimte in de vriezer optimaler benutten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Het is inderdaad niet handig een geopende verpakking in de vriezer te bewaren.
Met mijn kleine 2-persoons huishoudentje is het best wel eens nadenken wat handig is met grote porties, zeker als er maar 1 persoon vlees eet.
Kleine verpakkingen (250 gram of minder) kopen is toch echt beduidend duurder, merk ik.
Je kan best je vlees in porties opdelen en dan in vershoudfolie wikkelen en dan invriezen. Let er wel op dat je de pakjes goed afsluit en er geen lucht mee ingaat.
De reden hiervoor is dat er anders vriesbrand kan ontstaan.
Vriesbrand is het uitdrogen van je vlees in de vriezer en dat komt de smaak zeker niet ten goede.
Wanneer zie je of iets vriesbrand heeft opgelopen? Heel eenvoudig eigenlijk, kijk of je vlees witte randen of vlekken vertoont. Deze vlekken en/of randen zien er ook wat uitgedroogd uit, wat ze ook zijn. Die delen kan je na ontdooien wel wegsnijden maar dan heb je weer verlies en dat is niet de bedoeling denk ik.
Succes met je vlees en smakelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog vergeten te vermelden:
Je vlees blijft in een geopende verpakking dus minder lang goed dan in een ongeopende, tenzij je dus je vlees her-inpakt en zorgt dat deze verpakking dan goed aansluit aan het ingevroren product.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Nu realiseer ik mij opeens, dat ik het vriesvak wat ik momenteel heb helemaal niet zo vertrouw. Ik had gelezen dat je vlees toch wel bij -18 graden moet invriezen. Zou het kwaad kunnen om het vlees max. 2 weken te bewaren in het vriesvak? Of kun je daar echt geen enkel risico mee nemen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor vlees dat degelijk verpakt is blijft een hele tijd goed in de vriezer.
In mijn vriezer zit er vlees dat er al enkele maanden inzit en dat is nog net zo goed als toen het erin gegaan is.
Mijn ondervinding is dat je vlees wel tot een maand of acht, negen zonder probleem kan invriezen. Langer kan misschien ook wel maar dat is de langste tijd dat er een stuk vlees al in mijn vriezer heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoelde meer, of het een probleem is als je vriezer niet zo heel koud is? Ik weet de temperatuur niet, maar zal zeker geen -18 graden zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aha, wel het is zo dat hoe lager de temperatuur hoe sneller iets is bevroren en hoe kleiner de gevormde ijskristallen. De grote van de ijskristallen is belangrijk voor het behouden van de sappigheid van het bevroren product. Dit zit zo:
Als je iets langzaam invriest krijgt het water in het in te vriezen product de kans om grote ijskristallen te vormen die dan weer zullen zorgen dat de cellen gaan scheuren en als je dan je product ontdooit zal het water uit de gebarsten cellen lopen.
Bij het snel invriezen krijgt het water niet de kans om grote kristallen te vormen en zal het product na ontdooien dus minder vocht verliezen daar er minder cellen zullen kapot gegaan zijn.
Je hebt inderdaad gelijk als een temperatuur van -18 of lager aangeraden wordt maar dat heeft dan meer te maken met wat ik zojuist kom te vermelden. Eens een product is bevroren is dit niet echt meer nodig en kom je ook toe met een hogere temperatuur.
Ik heb nog de luxe van een vriezer te bezitten met een apart invriesvak waar ik de temperatuur tijdelijk kan verlagen tot -30. Na de invriesperiode schakelt dit zich weer uit en wordt er een temperatuur van ongeveer -15 aangehouden wat voldoende is voor het bewaren.