Wat is het verschil tussen Zaanse mayonaise en "gewone" mayonaise?

Er zijn verschillende merken Zaanse mayo. Wanneer is mayo Zaanse mayo?
Volgens mij wordt Zaanse mayo niet per definitie in de Zaanstreek gemaakt.

bamibal
12 jaar geleden
19.6K

Het beste antwoord

Zaanse Mayonaise wordt vervaardigd bij het familiebedrijf
Van Wijngaarden BV in Wormerveer. (Zaanstad)

Dat is de originele Zaanse Mayonaise.
De naam is wettig gedeponeerd.

Het verschil zit hem in de smaak, en smaken verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Er is ook zaanse mayo van Euroshopper. Maar AH komt uit zaandam. Dus het zal dan toch wel geen "soort" zijn.

Andere antwoorden (3)

De smaken zijn verschillend zaanse mayomaise word op een iets andere manier gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaanse is lekkerder
Ingrediënten Zaanse mayonaise:
Plantaardige olië (80%), natuurazijn, scharreleigeel (6%), water, suiker, zout, mosterd, conserveermiddel (kaliumsorbaat), aroma's (bevat soja-eiwit, mais), kleurstof (beta-caroteen), antioxydant (E385).

Ingrediënten mayonaise:
Plantaardige olie, water, eigeel (6%), suiker, azijn, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, suiker, zout), zout, aroma, antioxidant E385, kleurstof bèta-caroteen.

Zo te zien is er weinig verschil. Mayonaise is wat wateriger, en in Zaanse mayonaise zit wat meer azijn. De Zaanse is zachter van smaak en steviger van structuur.

Het heet Zaanse mayonaise omdat deze variatie is ontwikkeld door de firma Van Wijngaarden toen hun fabriek in Zaandijk stond. (Ze zitten nu in Wormerveer). Maar zoals bij veel producten het geval is behield het gewoon de oorspronkelijke naam.
Amadea
12 jaar geleden
Het belangrijkste verschil is dat er aanzienlijk minder suiker inzit dan in andere mayonaises. Als je zoetigheid in je eten zoveel mogelijk vermijdt valt dat verschil op qua smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+