Hoe maak je zelf vloeibare kruidenbouillon???

Oké hier gaan we...

Ik wil graag een vloeibare kruidenbouillon samenstellen met de volgende kruiden en als vloeibaar middel wil ik een plantaardige olie gebruiken, zie hieronder welke kruiden ik wil mixen:

- gemberpoeder
- kruidnagelpoeder
- kurkuma (geelwortel)poeder
- rozemarijnpoeder
- kaneelpoeder
- korianderpoeder
- look/knoflookpoeder en uien (ajuin)poeder

Dit zijn voornamelijk de kruiden die ik wil samenstellen in mijn kruidenbouillon...

De vraag is:

ik zeg zo maar iets; stel als je 200gr kruidengebruikt wilt gebruiken, met hoeveel ml plantaardige olie zou ik deze dan het best mixen?

Alle tips en adviezen zijn welkom...

P.S.: hoe (koud of droog) en hoe lang kan ik dan zo'n kruidenbouillon bewaren?

Welgemeende groetjes

Toegevoegd na 2 minuten:
Ahhh ja, venkelpoeder ben ik ook vergeten erbij toe toe voegen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (4)

gedroogde kruiden gebruiken is nutteloos probeer toch verse te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bouillon is een extract van (verse) producten in heet water. Heel belangrijk bij bouillon; WATER, niet olie.
Om kruidenbouillon te maken, heb je dus water nodig en HEEL veel verse kruiden. De meeste kruiden die jij noemt, zijn geen kruiden maar (gedroogde) specerijen (en zelfs een paar groentes). De verse kruiden en groentes zijn prima, een paar van de genoemde specerijen zou je wellicht in verse vorm kunnen krijgen, of je zou de bouillon (van alleen de ui, knoflook, en verse koriander en verse rozemarijn) op smaak moeten maken met de genoemde gedroogde specerijen. De vraag is of het eetbaar wordt.

Uit je vraag heb ik eerder het idee dat je een soort 'kruidenpasta' wilt maken die je kunt gebruiken als marinade of woksaus ofzo. Voor 200 gram gedroogde kruiden echter, zou je ettelijke liters (!) olie nodig hebben, dus die hoeveelheid is veel te groot. Zeker gezien het niet eindeloos houdbaar is. gedroogde kruiden zijn sterk van smaak. Veel sterker dan verse. En vaak ook signifikant anders trouwens.

Als je geen zin hebt om de genoemde kruiden per keer te mengen / klaar te maken, kun je natuurlijk WEL een pot gedroogde kruiden(poeder) maken ; zeg maar je eigen kerrie. Die kun je dan per keer aanmaken met water en/of olie en gebruiken, of zelfs droog verwerken. Dat blijft in een goed afgesloten pot WEL heel lang houdbaar.

Hoeveel je van elk moet gebruiken is echter wel een beetje een kwestie van uitproberen. Van het één kun je beduidend meer gebruiken dan van het ander ; van alles even veel is niet zo verstandig. Zo kun je flink wat knoflook- en uienpoeder gebruiken, maar moet je met geelwortel of kaneel VEEL zuiniger zijn. Blijven mengen en blijven proeven is eigenlijk het enige dat je kunt doen - met de kans dat het niet zo goed lukt.

Overigens kom je zo te zien een heel eind in de buurt van zogenaamd ' vijfkruidenpoeder' uit de Chinese keuken, dat ook venkel, kaneel, en kruidnagel (de drie belangrijkste, meest dominante smaken in dit mengsel) plus peper en steranijs bevat. Wellicht is het nog wel zo makkelijk DAAR een potje van te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe de gewenste kruiden in een thee-ei en laat het een paar uur trekken met verschillende groentes, maar in elk geval ui, peen prei. Olie is niet nodig. Het voegt niets toe, alleen maar vet. De groente kun je later fijngesneden in de bouillon terugdoen, of verse groente nemen.
Wil je perse vet gebruiken, doe de groente en kruiden dan in de olie, zachtjes op het vuur, zodat de smaak loskomt. Daarna water toevoegen en wat door laten trekken. Daarna zeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortel, ui, prei en selderij is de - uitstekende- basis voor een groentebouillon, niet voor kruidenbouillon lijkt me....
Bouillon is per definitie vloeibaar.
Het klinkt meer alsof je een kruiden-/specerijenolie wilt maken. Dat is misschien handig als je die (na een tijdje trekken) wilt gebruiken om dingen in te bakken, of om als onderdeel van een dressing of te gebruiken, maar van een scheut olie maak je geen bouillon.
Ik zou zeggen: wil je dit doen, doe dan de poeders bij elkaar in een schaal, roer ze door elkaar, en voeg scheut voor scheut olie toe, waarbij je goed roert.
Als je 200 gram kruidenpoeder gebruikt, denk ik dat je heel erg veel olie nodig hebt - bedenk dat een klein beetje kruiden al flink smaak afgeven aan de olie, beter minder kruiden gebruiken en de olie (koel en donker) een tijdje laten trekken dan heel veel kruiden gebruiken en dan met teveel olie zitten die je niet opkrijgt omdat je steeds maar een paar druppels nodig hebt wegens de te sterke smaak.

Als je zelf bouillonblokjes zou willen maken, is het slimmer om verse kruiden te gebruiken, een heel sterke bouillon te trekken en die in de vorm van ijsblokjes in te vriezen - geen olie nodig.