heeft dit fenomeen te maken met "gewichtloosheid" ?

hoe komt het dat wanneer iemand (bvb 1 of meer kilo's voedsel inneemt, deze niet op de weegschaal worden bijgeteld wanneer je je weegt voor en na de maaltijd ? hoe komt dit ? heeft dit fenomeen een oorzaak ? wat is er van aan ? wanneer komen de "kilo's" er dan wel bij ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschijnsel kan verschillende namen hebben. Een afleesfout, een denkfout, een lege batterij, een uitgerekte veer. Het is goed om al die mogelijke fouten op te noemen en stuk voor stuk na te gaan.

Uiteraard hebben fouten een oorzaak. Elke soort fout heeft zijn eigen oorzaak. Een lege batterij dus een andere, dan een schrijffout.

Als jij 50 kg bent, en je eet 0,5 kg, ben je direct daarna 50,5 kg. (1 kilogram eten lijkt me wat veel, 5 hectogram is al een hele kluif).
Dit verschijnsel is de wet van behoud van massa, en de rekenkundige bewerking 'optellen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht het wel, maar wist dit niet zo heel zeker

Andere antwoorden (2)

Dat zit in de onnauwkeurigheid van de weegschaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed opgemerkt, maar wss niet het juiste antwoord op deze vraag
gvrox
12 jaar geleden
Waarschijnlijk toch wel het goede antwoord hoor; het gewicht komt er natuurlijk meteen bij. Probeer het anders eens met wel/niet een pak sap (of iets anders van +/- 1kg) in de hand op de weegschaal te gaan staan.
De spijsvertering kost energie, waardoor je calorieën verbrandt en vocht verliest . Daarom verlies je bij het eten ongeveer net zoveel als je aan gewicht eet. Drink je bij je eten dan zou je wel iets zwaarder moeten worden maar ook dat vocht raak je binnen korte tijd weer kwijt.

Aankomen door de afzetting van lichaamsvet is een proces op de langere termijn. Een kilo voedsel, gesteld dat je zoveel in één keer op zou kunnen, zit natuurlijk omgerekend geen kilo lichaamsvet. Tenzij je een kilo frituurvet of iets dergelijks zou eten maar dat is wel heel theoretisch. Van die kilo wordt een deel van de energieleverende bestanddelen als brandstof gebruikt, een deel als bouwstof en wat je teveel eet kan worden opgeslagen als lichaamsvet. Dan nog hoef je nog niet zwaarder te worden omdat lichaamscellen regelmatig moeten worden vervangen en een deel van dat lichaamsvet als bouwstof fungeert, bijvoorbeeld als beschermlaag om de organen.