Heeft het duidelijke (ernstige) gevolgen voor je hersenen als je iedere vrijdag-avond aangeschoten bent, maar voorderest niet drinkt als 16 jarige?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (5)

Elk glas alcohol is slecht voor hersenen die nog in de groei zijn, en dat zijn jouw hersenen zeker nog tot je 20e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk: +
Telkens maar weer wordt er gewaarschuwd, dat vooral bij jeugdigen waarvan de hersenen nog groeien, de schade hieraan, aanzienlijk is door te veel alcohol drinken.
Hersencellen die hierdoor afsterven komen NOOIT meer terug!!!
Dus iedere week dronken zijn, veroorzaakt erg veel schade, niet alleen aan de hersenen.
Voor een deel kan je het voorkomen, door vooraf een aantal glazen water te drinken en natuurlijk en nog veel beter, minder drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een uitstekend antwoord. De schade tijdens de groei is erg groot en doorzuipen wordt deels veroorzaakt door dorst. Regelmatig een glas water helpt zeker om minder alcohol te drinken.
Nu wil je uiteraard horen : "Niets aan de hand" haha.
Maar goed: Als ik je vraag letterlijk beantwoord (of het duidelijke "ernstige" gevolgen) heeft (met nadruk op "ernstige") dan is het antwoord: Nee, het heeft geen ernstige gevolgen.

Maar... hou het netjes.. Overmatig alcoholgebruik/ misbruik in de leeftijd dat je hersenen zich nog ontwikkelen moet je zien te voorkomen.. (Je hersenen ontwikkelen zich tot je een jaar of 25 bent.) Ter illustratie: als je jonger dan 16 was geweest, dan was het antwoord geweest: ja, het heeft gevolgen!

Begrijp me niet verkeerd: je bent maar één keer jong, geniet daarvan. Maar gebruik wel je verstand! Je kan ook plezier hebben zonder dat je lazerus bent ;-) Iedere week aangeschoten zijn zal dus wél een effect op je hersenen hebben, maar je kan nog altijd professor worden als je wilt ;-)

Voor meer info: zie een site als hieronder:
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=292
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je hersenen zich nog ontwikkelen heeft het dus wel gevolgen. Of je hersenbeschadiging ernstig noemt,
is dus blijkbaar aan interpretatie onderhevig??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werknemers van een alcoholpoli zouden je wel beter kunnen vertellen, helaas! Alcohol drinken terwijl je hersenen nog in ontwikkeling zijn kan ernstige schade veroorzaken!
Het is niet goed voor je om veel te drinken zolang je hersenen nog in de groei zijn.
Het kan echter geen kwaat om wanneer je 16 bent op vrijdag een beetje aangeschoten te zijn.
Weet wel wanneer je moet stoppen er is een groot verschil tussen aangeschoten zijn of dronken zijn.
Bij 4 bier zijn veel mensen al een beetje aangeschoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat noem je 'aangeschoten? Twee biertjes/wijntjes? Vijf? Tien? De één kan meer aan dan de ander, dat heeft deels met de grootte van je lichaam te maken.

Ieder glas alcohol brengt een 'x'-hoeveelheid aan schade teweeg. Schade die het toebrengt, zie je niet direct, meestal. Er is altijd een freak kans dat je van heel dronken worden acuut hersenbeschadiging op loopt, maar dat is wel zo'n kleine (aneurysma/cva/tia/epilepsie). Je merkt het ook inderdaad, zoals een van de andere mensen al zegt,

Als je regelmatig dronken wordt op je 16e heb je niet direct MERKBARE hersenschade nee, maar het wordt vaak op latere leeftijd duidelijk, gezien het patroon wat je ontwikkelt qua drankge-, of liever gezegd misbruik. Doe je het regelmatig, zul je vroeger de symptomen van je slechte gedrag gaan merken dan mensen die het nauwelijks doen, of nooit.

Ik kan/ga/wil je niet zeggen wat je moet doen, je bent wilsbekwaam, maar gezien het feit dat je in de groei bent, of eigenlijk, in de eindspurt van je lichamelijke groeifase in je leven zit, doe je er beter aan om het alcoholgebruik te beperken tot een minimum.

Als je pas na je studeren gaat drinken, zul waarschijnlijk je veel ouder worden, en nog gezonder ook. Drinken brengt nu eenmaal altijd schade toe, zeker als je in de groei zit. Begin je vroeg met veel drinken, ben je over 40 jaar niet veel meer waard. Als je het drinken beperkt tot het genot van een glas wijn bij je eten, zul je veel gezonder leven (er vanuit gaande dat je voor de rest hetzelfde leeft), in die vergelijking.