Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt sportdrank in het lichaam opgenomen?

ik heb op internet gezocht naar de werking van sportdrank. Hier heb ik gevonden dat dat dmv osmose gaat. nu stond er echter ook bij, dat water niet snel opgenomen kan worden en een hypertone sportdrank (met veel opgeloste stoffen) wel. leg je dit uit met osmose, dan heeft het juist een negatief effect. water met weinig opgeloste stoffen zou makkelijker moeten worden opgenomen dan de hypertone dranken. welke van de 2 klopt er? het gaat dmv osmose of hypertoon wordt makkelijker opgenomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij staat in bijgevoegde link vrij goed uitgelegd welke soort drank je wanneer moet drinken en wat het nut is van grotere hoeveelheden in één keer drinken. ook het opnemen van de opgeloste stoffen staat erin
Hopelijk heb je er iets aan
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is iig een site waar veel info over het onderwerp staat! +

Andere antwoorden (1)

Als een sportdrank hypertoon is zitten er dus veel ionen in. Zoals K+ Na- ect. Hypertoon wilt zeggen, dat er in de vloeistof meer ionen zitten dan in je bloed. Het osmose verschil is dan groot. De ionen zullen het bloed intrekken en water het bloed uit, totdat er een evenwicht is.

Voor de duidelijkheid: Het osmose verschil wordt gecreeerd doordat de stof (sportdrank) hypertoon is.

Zoek je hiernaar voor het project "Sportdrank" van life sciences?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar is het celmembraan niet semi-permeabel? of zijn de K+ en Na+ klein genoeg om erdoorheen te kunnen? of gaat dit dmv actief transport? nee mijn profielwerkstuk gaat over voeding in de sport. dus vandaar! ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding