Zwak alcoholische drank is bier, wijn, port, sherry, vermout en drank met een alcoholgehalte onder de 15%. Dat kunnen dus ook mixdranken zijn. Sterke drank is drank met een alcoholgehalte van 15% of meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dranken die minder dan vijftien volumeprocenten alcohol bevatten zijn licht- of laag-alcoholisch en worden 'zwak alcoholisch' genoemd.

Dranken die meer dan vijftien volumeprocent alcohol bevatten zijn hoog-alcoholisch en worden 'sterk alcoholisch' genoemd. Door destillatie van een laag-alcoholische drank (of vloeistof) wordt een hoog-alcoholische drank ofwel een "gedistilleerd" verkregen, zoals whisky, cognac, rum en dergelijke. Ook likeur wordt tot de hoog-alcoholische dranken gerekend. Een hoog-alcoholisch drank wordt ook wel aangeduid als sterkedrank. Op de verpakking van alcoholische dranken staat het alcoholpercentage vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwakalcoholhoudende dranken: Dranken met minder dan 15% alc. incl. Wijn en PSV

Sterke drank: Dranken met meer dan 15% alc. excl. Wijn en PSV

Mixdranken wat een gedeelte sterke drank bevat wordt als sterke drank gezien.

Bij evenementen worden soms van tevoren bereide mixdranken vanuit recipiënten zoals (rug)tanks en dergelijke verstrekt. Deze alcoholhoudende mixdranken mogen worden beschouwd als een zwakalcoholhoudende drank indien:

-de mixdrank van tevoren bereid is in een daarvoor bestemde ruimte;
-op of bij de recipiënt is vermeld wat erin zit;
-wat het alcoholgehalte en de mengverhouding zijn.