Wat zijn bruikbare, algemeen verkrijgbare, voedingsmiddelen waarmee je kunt zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt (zie ook toelichting)?

Wegens omstandigheden wil ik graag veel meer vezels eten (hoewel ik volgens mij al aardig op weg ben).

Ik zoek dan eigenlijk voedingsmiddelen die niet al te veel energie leveren, maar wel een flinke dosis voedingsvezels toevoegen, hoe meer hoe beter eigenlijk.

Heeft hier iemand goede ideeën over en over welke voedingsmiddelen hebben we het dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je alleen extra vezels wilt en niet extra energie, denk ik dat je in de richting van zemelen moet kijken. Die bestaan namelijk voor 40 of misschien wel meer dan 50% uit voedingsvezel (bronnen verschillen) en nauwelijks calorieën. Volgens mij is dit het meest vezelrijke voedsel. Je moet het daarom ook rustig aan doen daarmee, een te grote hoeveelheid maakt dat de wc-gang moeilijk wordt. 1 eetlepel levert al 4 gram vezel op (de dagelijkse behoefte is 30-40 gram). Je hebt zemelen van verschillende graansoorten. Tarwezemelen hebben ze gewoon bij de AH en misschien ook wel bij andere supermarkten. Haverzemelen verkopen ze oa. in biowinkels. Door (soja)yoghurt of havermout is gebruikelijk, maar je zou ze in principe wel door elke maaltijd moeten kunnen gooien.

Ik maak zelf gebruik van Brinta, dit mix ik door mijn ontbijt van muesli met yoghurt. Zo proef je het niet, maar krijg je wel extra vezels. Toegevoegd na 36 seconden: Zorg ook dat je voldoende water drinkt, zo hebben de vezels meer effect.

ik weet wel een paar voeding middelen waar veel vezels in zitten maar energie weet ik niet, beschuit en banaan zit veel vezels in, dit eet ik altijd als ik aan de diaree ben en dan ben ik er ok zo weer van af

Bronnen:
Eigen ervaring

het antwoord is All bran ontbijtgranen en het is goed te eten en werkt perfect. succes

Vezels zitten vooral in groente, fruit, aardappelen of brood. Gevonden op onderstaande interessante pagina... Toegevoegd na 27 seconden: En aangezien voornamelijk groente en fruit weinig calorieën bevatten......

Bronnen:
http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/dieet/ho...

Vooral BRUIN brood!

Roggebrood, zilvervliesrijst, rauwe groente (sla). Op deze site staat onderaan een lijst met vezelrijk voedsel.

Bronnen:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_vo...

Bij een reformwinkel zemelen kopen. Door bijv. je yoghurt doen. Niet te pruimen :-) maar wel goed voor je.

Brocolie bevat veel vezels en een sinaasappel is ook zeer vezelrijk. Wel voldoende drinken anders hebben deze vezelbommetjes geen waarde voor je darmen.

Peulvruchten zijn een goede bron van vezels en zeer divers te gebruiken en klaar te maken en bovendien caloriearm.

Bronnen:
http://www.bruinebonenbende.nl/2011/10/dui...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100