Ja dat kan alleen zullen de bitterballen eerder klaar zijn en moet je ze tussen de patat uitvissen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan. Dan moet je de bitterballen aan de ene kant van het netje doen en de patat aan de andere kant.
Denk er wel om dat als je dingen samen gefrituurd dat je ze er niet even lang in moet doen. Houd het goed in de gaten wanneer er eerst iets uit moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou gewoon wat langer wachten
en dan 1 voor 1 doen veel makkelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, je bakt ze tenslotte bij dezelfde temperatuur maar er zijn een paar valkuilen :

Patat bakken we meestal in iets te grote hoeveelheden, waardoor de temperatuur van het vet wqat te ver daalt. Voor de patat is dat niet zo heel desastreus (al is het lekkerder als je het weet te voorkomen, door niet teveel niet te koude patat in het vet te laten glijden), maar voor bitterhallen wel ; die gaan niet bakken maar koken, worden zacht en vallen uit elkaar. De troep die je dan in je pan hebt is niet te beschrijven.

Daarnaast zijn bitterballen iets eerder klaar dan patat, dus als je ze er tegelijk uithaalt, is of je patat nog wat te heet, of je bal - met wat pech - wat te bruin. Maar als-ie heel blijft nog wel lekker.

Beter is het eerst de bitterballen te frituren - die blijven namelijk erg lang heet - en daarna rustig je patat. Dan kun je ze gelijktijdig serveren, en zal niemand zijn mond meer branden aan de gloeiendhete bitterballen.

Vroeger was er in Amersfoort een snackbar waar je altijd patat kreeg met een gratis bitterbal. Die werd gewoon mee met de patat in het mandje gegooid, en dat ging eigenlijk altijd goed. Het kan dus wel - mits je de porties en de temperatuur in de gaten houdt. Let wel : dat was nog in de tijd dat je patat enzo uit echt lekker frituurvet kreeg, en er nog op 190 graden gebakken werd ! Met dat vloeibare vet en die 170 graden van tegenwoordig zal het resultaat beduidend minder bevredigend zijn.