Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit in (mineraal)-water in petflessen micro deeltjes plastic?

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik vrees dat de plastic flessen dergelijke deeltjes "äfgeven"

10 jaar geleden
in: Dranken
870

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, microdeeltjes ontstaan doordat plastic onder invloed van licht in steeds kleinere stukjes afbreekt. Mineraal water wordt meestal uit diepe bronnen gewonnen uit water dat er al was, lang voordat plastics waren uitgevonden.

Toegevoegd na 29 minuten:
Plastic bestaat uit polymeren, zeer lange moleculen die nogal in de war zitten, waardoor het onmogelijk is dat er zulke kleine deeltjes afbreken (een soort superspaghetti). Een risico vormen wel weekmakers in plastics, dat zijn stoffen die in het plastic zijn opgelost om het zacht en soepel te maken. In Pet flessen zitten die stoffen niet. PVC folie kan wel behoorlijk gittige stoffen afgeven, dat heb ik wel eens mogen constateren met een bakje meervallen die na een half uurtje op apegapen lagen toen ik een stukje PVC testte (ik meen dat het door een schimmelwerend middel kwam). Er is ook veel te doen over weekmakers die vrouwelijke hormonen nabootsen, waardoor de mannelijke ontwikkeling wordt verstoord.
Pas na een lange blootstelling aan UV licht worden de polymeren kapot gemaakt (de spaghettislierten worden doorgeknipt door de straling), en breekt het plastic in steeds kleinere brokjes af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding