Hoe komen de gaten in maasdammerkaas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik bedoel Maasdammer..

Het beste antwoord

Die komen er in tijdens het gistingsproces van de kaas. Niet alle soorten kaas hebben zoveel gaten, maar maasdammer en leerdammer zijn typische voorbeelden van meer gat dan kaas.
Kort gezegd komt het door de 'boeren en winden' (gassen) geproduceerd door de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor het proces van kaasmaken. Bij andere luchtige voedingsmiddelen, zoals brood, gebeurt min of meer hetzelfde. Deze gassen hopen zich op in de aanvankelijk massieve massa, en zorgen zo voor een luchtig danwel gatenrijk geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tijdens het rijpingsproces ontstaan gaten in de kaas, die worden veroorzaakt door de uitzetting van het "laatgas". In Nederlandse kaas zitten meestal weinig gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De karakteristieke gaten worden gevormd door carbon dioxide bellen (CO2, oftewel het bekende broeikasgas) gedurende het fermentatie proces (= gistingsproces). Variaties in temperatuur, zuurtegraad en fermentatietijd maakt dat de gaten onderling verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de muizen. Hihi

Toegevoegd na 2 uur:
zo wat serieus zijn jullie allemaal. Man je moet tog ook een beetje lol hebben.!! Ik vindt dit wel vooroordeel. Zijn die mensen blind of zo die gelijk min punten geven. Daar staat een hihi achter. Het lijk hier wel tweede kamer da jullie zo serieus bezig zijn.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste een grapje maken en dan daarbij ook een goed antwoord geven, dat wordt gewaardeerd.
Om je te troosten. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een +1 ;-))
De kaasfluisteraar. Heb je nooit die reclame gezien?