Heeft iemannd suggesties voor een natriumarm dieet voor nierpatienten?

Mijn nierfucntie is midder dan 70% en daarom advies van arts op te letten met kaliumhoudende producten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar een diëtiste, of voedingsdeskundige in het ziekenhuis, die hebben goede lijsten voor je, waar je echt wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kalium of natrium? Inderdaad, ga naar een dietist, die zijn daarvoor.
Ritsuka
10 jaar geleden
Vers koken scheelt al een heel stuk, en er zijn zeer veel kruiden te gebruiken op je vlees en groente. In plaats van jus bij aardappels kun je ook kruiden gebruiken.

Antwoorden (4)

Je kunt keukenzout vervangen door Herbamare, dit is een kruidenzout, persoonlijk vind ik het lekkerder dan zout.
http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/herbamare_natriumarm.php

In de supermarkt vind je ook veel natriumarme producten, lees de ingrediënten op het etiket, voordat je het koopt. hier wat voorbeelden:
http://www.smakelijketenzonderzout.nl/producten/supermarkten

Natuurlijk kun je nog beter naar een diëtist of voedingsdeskundige in het ziekenhuis gaan, daar krijg je een complete lijst, waar je veel mee kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop het kookboek "eten met plezier"uitgegeven door de nierstichting en het Hans Mak instituut. ISBN 90 6611 633 1 www.inmerc.nl
Hierin staan goed te bereiden recepten, en een lijst van voedingsmiddelen met uitleg van eiwitten/natrium/kalium en fosfor gehalten die zo belangrijk voor je zijn.
Ik heb veel baat bij dit boek gehad. Wees zuinig op je nieren want als je iedere 2 dagen aan de dialyse moet, is een ramp. Succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
deze heb site heeft goede zoutloze recepten ,waar ik ook regelmatig gebruik van maak
heb nog wel iets voor je maar dat moet ik even zoeken

Toegevoegd na 2 minuten:
deze bedoel ik http://natriumarm.eu/

Toegevoegd na 6 minuten:
en deze http://ongezoutenlekker.blogspot.nl/
deze komen allemaal van hartgenoten ,die staan net als ik op natriumbeperking
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat het alleen om natrium gaat, en niet om kalium, zoals je in je toelichting schrijft.
In de bronnen vind je handige tips om toch lekker te kunnen eten, en lijsten met de hoeveelheid natrium per voedingsmiddel. De variatielijst kun je gebruiken om je voeding af te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld een lepel gebakken aardappelen zonder zout vervangen door twee opscheplepels aardappelpuree zonder zout.