Absoluut!!
Een laag Hemoglobine-/ijzergehalte (in de volksmond bloedarmoede) kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. De bekendsten zijn:
* Ernstig bloedverlies
* (verkeerde) voedingsgewoonten
* bloedziekten (bijv leukemie)

Verder zie je in de praktijk ook dat het Hb daalt wanneer er "voor langere tijd meer van je lichaam/geest wordt gevraagd dan normaal". Dus bijv griep, stoppen met roken, dieet volgen, verhuizing, echtscheiding, plots intensief (duur)sporten etc. Deze daling is tijdelijk en kan geen kwaad. Deze daling zal ook zelden leiden tot bloedarmoede.

Wanneer er via de voeding te weinig ijzer en vitamine c (Vit c is nodig om het ijzer in het lichaam op te kunnen nemen)binnenkrijgt, kan dit op den duur bloedarmoede veroorzaken. Dit komt voor bij:
* vegetariers
* alcoholisten
* eenzijdige voeding
* extreem lijnen (anorexia, Boulimia)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja en nee. Het ligt eraan WAT je eet. Eet je bij wijze van spreken alleen maar koekjes, dan krijg je zeker bloedarmoede door het gebrek aan bepaalde vitamines. Je moet wel zorgen dat je gevarieerd blijft eten en genoeg groente en fruit eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat antwoord hier met dat je te weinig bloed hebt klopt totaal niet. het is dat je te weinig hemoglobine in je bloed hebt. dat ontstaat doordat je voedsel eet met te weinig ijzerzouten erin. ijzerzouten zijn namelijk nodig voor het aanmaken van hemoglobine..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heet het ijzertekort ipv bloedarmoede , het enige verschil is de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja door ijzer tekort heeft te maken met het ijzer in je bloed wat zuurstof aantrekt.