Waarom staat er een houdbaarheidsdatum op een potje keukenzout?

Zout kan toch niet bederven? Ik snap dat de kwaliteit van het zout (de zuiverheid) achteruit kan gaan door stoffen en vocht in de omgeving maar daar heeft het zout geen last van in een dicht potje. Dus waarom staat er dan toch een houdbaarheidsdatum op en hoe wordt de 'ten minste houdbaar tot' datum van zout bepaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (4)

volgens mij staat er alleen de verpakkingsdatum op. zout kan niet bederven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij staat er echt een 'houdbaarheidsdatum' op mijn potje zout, geen verpakkingsdatum ;-) Net nog even gekeken :P
Het kan gaan klonteren als het te oud wordt, zelfs in een 'dicht' potje (die zijn vaak ook niet helemaal betrouwbaar). Echt bederven kan volgens mij inderdaad niet.

De Engelse versie 'Best before...' (Het beste voor...) is eigenlijk ook beter dan het Nederlandse 'houdbaar tot'. Veel dingen, zoals zout, zijn prima langer houdbaar dan die datum, alleen zijn ze 'beter' voor die datum, minder klonterig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klonteren komt door dat er vocht bijkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Crea, zout strooien boven een pan met bv kokend water veroorzaakt vocht in het zoutpotje door de damp.
Ik doe ruim 5 jaar met een zoutpotje, heb nog nooit last van klonten gehad.
Een paar rijstkorrels in het zoutvaatje lost dit probleem trouwens prima op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ipv boven de pan strooien, kun je 't eerst op je hand of iets anders strooien en dan pas in de pan doen. Scheelt een hoop klonterproblemen, vooral bij andere kruiden/specerijen.
Volgens mij is het gewoon verplicht om op levensmiddelen een THT-datum of een "Gebruiken voor"-datum te zetten. Zout bederft inderdaad niet, en het zou hierop eigenlijk niet nodig zijn. Zelfs als het klonterig wordt, behoudt het de smaak, waarvoor we het tenslotte gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De houdbaarheidsdatum geeft aan wanneer de aansprakelijkheid voor het product niet meer bij de fabrikant ligt. Als de winkel het na die datum verkoopt is de winkel aansprakelijk voor de kwaliteit. De fabrikant is verplicht een dergelijke datum er op te zetten Het enige wat mis kan gaan bij zout is dat het kan gaan klonten, dat heeft echter geen enkele invloed op de kwaliteit. Zout kan inderdaad niet bederven.