knijpertjesdeeg hoe maak je die?

ik wil graag knijpertjes maken maar weet de samenstelling van het deeg niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nieuwjaarsrolletjes of knijpertjes.

Ingrediënten
300 gr.tarwebloem-
300 gr. basterdsuiker (wit)
2 pakjes vanillesuiker
2 eieren ,
3 dl. lauw water
150 gr. boter
1 mespuntje zout,
1 theelepel kaneel,

Benodigdheden
knijpertjesijzer

Bereiding
Ijzer 10 min. voorverwarmen,
Boter zachtjes laten smelten ( pas op dat de boter niet bruin wordt )
Alle ingrediënten bij elkaar mixen tot een gladbeslag.
Het ijzer invetten met wat olie,
hoeft maar één keer.
Nadat men het wafelijzer heeft voorverwarmd,
bak je steeds een dessertlepel vol met deeg.
De wafeltjes worden dan zeer dun en goudgeel.
Het is heel belangrijk dat je de hoeveelheid van het recept precies aanhoud om de juiste dunheid van het deeg wordt bereikt
Tip ! Voor het goed lukken van de knijpertjes is
het balangrijk dat na het vullen met deeg ,
het apparaat snel gesloten wordt en de grepen goed tezamen worden gedrukt.Door de druk word het deeg snel en gelijkmatig verdeeld en gebruind.
Warm oprollen.

Mijn kookverhaal
Ik wil het nieuwe-jaar starten hier op KOOKJIJ
met twentse knijpertjes.
Recept is van Oma en overgroot Oma.
het wordt steed weer aan de volgende generatie door gegeven.En nu geef ik het door bij KOOKJIJ !
Ik gebruik geen ouderwets ijzer,
maar met de moderne wafelijzer, overal te koop.
Veel succes met het bakken.

Opmerking
De rolletjes voor niet direct gebruik in een goed afgesloten trommel, anders worden ze zacht.
Voor direct gebruik, vullen met slagroom.
Aantal personen vondt ik moeilijk te zeggen,
daarom kunnen het wel meer of iets minder zijn.
Maar eerder meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.kookjij.nl/recept-nieuwjaars-rolletjes-of-knijpertjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingrediënten:
1 pond patentbloem
2 ons plantenmargarine (of roomboter)
4 ons kristalsuiker
3 eieren
1 pakje vanillesuiker
citroensap

Boter in een steelpannetje laten smelten op een zacht pitje. Eieren kloppen. Suiker erbij mixen, en dan de gesmolten boter. Daarna meel boven de beslagkom zeven en alles goed door elkaar mengen.
Dit beslag een poosje in de koelkast laten rusten.
Dan balletjes ervan maken, ongeveer zo groot als stuiters of flinke soepballetjes.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, terwijl jij dit bericht hebt neergezet was ik aan het typen.
500 gram suiker
500 gram bloem
250 gram margarine
ongeveer 400 ml handwarm water
2 eieren (kamertemperatuur)
2 zakjes vanille suiker

Dit zijn de ingrediënten

Weeg alles af, meng het in een mengkom. Voeg aLs laatste het water toe en meng het met de mixer tot een egaal beslag.
Het moet makkelijk door te roeren zijn. Eventueel iets water toevoegen (voorzichtig maak het niet dun).
Bakken maar!
Blijft het plakken? Op gevoel ietsie warmer bakken of nog een keer met slaolie insmeren.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dit is een heel ander recept, dus de verontschulding is helemaal niet nodig! Welke zou het lekkerste resultaat geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als groninger omringd door drentse dorpen bak ik mijn "knieperties"altijd zoals omschreven in mijn recept. Echter ik denk dat de smaak niet heel anders zal zijn dan de knijpertjes uit jou recept!
Knieperties

Rond oud en nieuw ruikt het in menig Drentse keuken verrukkelijk. In veel huishoudens worden dan knijpertjes ′kniepertjes′ gebakken. Vroeger ging dit met behulp van een klein rond wafelijzer dat op het gas verwarmd moest worden. Tegenwoordig doet men het in een elektrisch ijzer.
Naast ′kniepertjes′ zijn er ook rolletjes ′rollechies′; dit zijn knijpertjes die gelijk na het bakken rond een stokje worden gedraaid. Als ze afgekoeld zijn en hard dan heb je mooie rolletjes, die volgespoten kunnen worden met slagroom. Een ware traktatie op Oudejaarsavond en Nieuwjaarsdag. Ter variatie werden ook wel eens stukjes metworst in het deeg meegebakken.

Bereidingstijd: 20-30 minuten Keuken: Nederlandse keuken Smaak: Zoet Techniek: Bakken Soort gerecht: Banket Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten

250 gram tarwebloem
125 gram boter
150 gram witte basterdsuiker
2 eieren

Hulpmiddelen

Wafel(Knieperties)ijzer.

Bereidingswijze

Kneed alle ingredi?nten tot een soepele deeg en rol hiervan ca. dertig balletjes. Verhit een wafelijzer en vet het in. Leg een deegballetje in het ijzer, knijp het dicht en bak het wafeltje. Laat het knijpertje afkoelen en bak de overige knijpertjes op dezelfde manier.