Wat is allemaal suikervrij eten en drinken?

Ben sinds kort op suikerdieet, maar word een beetje zat van dat fruit en water de hele tijd. Wat kan ik nog meer eten en drinken waar geen toegevoegde suikers in zitten en ook geen kleurstoffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijf kan het niet zoveel schelen of de suikers die het binnenkrijgt toegevoegd of natuurlijk zijn. Het zet ze allemaal om in glucose. En fruit? Dat zijn dus echte suikerbommen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in fruit zitten toch alleen maar natuurlijke suikers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus de grote mythe: dat natuurlijke en geraffineerde suikers zoveel verschil maken voor je lijf. De brandstof van je lichaam is glucose. Als je saccharose in je lijf stopt, maakt het daar zelf glucose van. Als je fructose in je lijf stopt, maakt het daar zelf glucose van. Als je glucose in je lijf stopt, blijft het glucose. Zelfs als je zetmeel in je lijf stopt, maakt het daar glucose van. Wat je lijf *niet* doet, is al die dingen die binnenkomen even tegen het licht houden en zeggen: ho even, komt dit uit een pakje in plaats van een appel? Oh, maar dán reageer ik ineens heel anders! Alles wat je lijf ziet, is een monosaccharide (zowel geraffineerde suiker als vruchtensuiker zijn monosacchariden, eenvoudige suikers) die omgezet wordt in glucose. End of story.

Het beste antwoord

Zo'n beetje alles wat je zelf klaarmaakt. Als je kookt van verse ingrediënten, en je stopt zelf geen suiker in je maaltijden, zitten er dus geen toegevoegde suikers in het eten. En ik neem aan dat je sowieso van de flesjes kleurstof afblijft.

Ik vraag me wel af welke maffe alterneut heeft besloten om je een 'suikerdieet' (vanwege adhd was het toch?) voor te schrijven, en je vervolgens zulk extreem suikerrijk voedsel te laten eten. Want dat is fruit. Van wat je nu vertelt, krijg je *voornamelijk* suiker binnen, en kom je heel veel voedingsstoffen tekort.

Fruit is best gezond, als deel van een gevarieerd dieet. Alléén fruit is niet alleen iets dat je zat wordt, maar ook een monodieet waarmee je gewoon geen volwaardige voeding binnenkrijgt.

Als ik jou was, zou ik even langs een echte arts of een echte diëtist gaan om je te laten voorlichten over gezond eten. Want op deze manier help je jezelf op langere termijn behoorlijk in de vernieling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook niet de bedoeling helemaal niks meer binnen te krijgen van suiker, maar echt zo min mogelijk, ik eet naast fruit, nog steeds gewoon brood en aardappels, groenten en vlees 's avond. Dan krijg ik toch wel genoeg binnen of ook niet? Wel een goed idee om naar een diëtist te gaan. Denk dat het mij wel zal helpen.

Andere antwoorden (7)

Makkelijkste manier, om te bepalen, of een product toegevoegde suikers en kleurstoffen bevat is, door op de verpakking te kijken bij de ingredienten.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Pure volwaardige voedingsmiddelen.

- Verse groente en fuit
- Roomboter ipv halvarine
- Onbewerkt vlees
- Eieren
- Noten (liefst ongebrand)
- Verse vruchtensap
enz.

Altijd kijken wat er op het pak staat!
Koop het liefst biologische produkten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de biologische winkel heb je zeer veel producten zonder suiker, ook snoep en chocoladepasta enzo. Het is dan vaak met andere zoetstoffen, zoals bijvoorbeeld maisstroop.
Het is wel iets minder zoet dan dingen met echte suiker, maar dat went vrij snel, en dan is het toch wel erg lekker.
Bij De Tuinen heb je van het merk Sweet William chocolade zonder suiker, ik zit heel toevallig net een stukje daarvan te eten op dit moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
In fruit zit ook suiker..

Suiker zit bijvoorbeeld niet of nauwelijks in vlees, kaas, eieren, komkommer, sla.

Ik doe zelf het Atkins dieet, dat komt eigenlijk ook neer op niet/nauwelijks suiker. Eigenlijk is het een koolhydraatarm dieet. Wat je kan doen is zoeken op recepten van Atkins, daar valt genoeg uit op te maken ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt lekkers wilt ga dan zelf aan de slag. Zelf koekjes bakken met tarwemoutstroop (heeft een verspreide energie afgifte, maar wel een specifieke sterke smaak) bijvoorbeeld, zo kun je alles volledig aan je eigen smaak aanpassen.

Heb je weinig tijd dan zou ik bij de natuurwinkel langs gaan, dan zit je niet gelijk aan de producten met zoetmiddelen (die in de reguliere supermarkten te krijgen zijn voor mensen die geen suiker willen).

Het is wel even wennen, maar er is goed mee te leven hoor, zelfs ijs kun je krijgen.

Maak er een uitdaging van om zoveel mogelijk nieuwe producten te vinden en uit te proberen. Zo wordt een beperking omgezet in een leuk avontuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoepgoed van "De Bron"...
Verkrijgbaar bij goede supermarkten en apotheken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet ook zo weinig mogelijk suikers, let op koolhydraten zijn ook suikers! Dus probeer altijd iets te nemen met weinig koolhydraten. Kies bv in plaats van witte spaghetti, volkoren enz, enz.
Wat drinken betreft kun je roosvice 50-50 nemen, heel lekker fris spul en zitten alleen fruitsuikers in. In het begin vond ik het een beetje slap spul, nu vind ik het al redelijk zoet:)

Succes!