Hoe weten de mensen die calorie-tabellen hebben gemaakt hoeveel calorieen een voedingsmiddel bevat? Kun je dat meten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens bijgevoegde bron vriesdroogt men de groente en vermaalt deze tot een poeder waarmee diverse experimenten gedaan kunnen worden.

Daarnaast blijkt dat het verbranden van voedsel soms een hogere energie geeft dan het lichaam zal opnemen. Om hier een reële waarde voor calorieën te verkrijgen worden er conversie tabellen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Calorie is de energie die nodig is om 1 gram water 1 graag kelvin (of celcius) te verwarmen.

Toegevoegd op 23-04-2009 10:50:01
Dus door iets te verbranden kun je nagaan hoeveel energie er in een voedingsmiddel zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het vorige antwoord is juist, door te meten hoeveel energie vrijkomt bij verbranding kun je bepalen hoeveel calorieen erin zitten.
Als je het zelf wilt bepalen en wel de samenstelling kent (bijv je wilt het aantal calorieen van een gerecht dat je zelf hebt gemaakt bepalen), dan kun je ook volgende getallen gebruiken:

In 1 gram vet zitten 9 kcal
In 1 gram koolhydraten zitten 4 kcal
In 1 gram eiwitten zitten 4 kcal
En in vitamines, mineralen en water zitten geen kcal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
o ja, en 1 gram alcohol is 7 calorien