Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bevat geroosterd brood meer dan de helft minder calorieen dan normaal brood?

Volgens de caloriechecker van het Voedingscenturm bevat een volkoren boterham 82 kilocalorieen. Een snee geroosterde brood (' toast') bevat echter slechts 37 kcal.
Nou vertrouw ik die checker niet helemaal (vaak geeft hij veel minder calorieen aan dan er op de verpakking staat), maar bevat een geroosterd broodje echt zoveel minder kcal? Waar blijven al die calorieen in een paar minuten toasten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik denk dat ze met toast, de witte boterham die speciaal voor de rooster gemaakt is bedoelen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door brood te roosteren verandert de structuur van het brood, waardoor je lichaam de calorieën minder goed opneemt. Dat is ook precies wat het aantal calorieën dat op de verpakking staat betekent. Het gaat om de verbrandingswaarde *door de mens*.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geroosterd brood bevat eventueel calorieën als een gewone snee brood. Er zit alleen minder vocht in. Dit is er uit gegaan tijdens het roosteren van het brood.

De calorieën op kant-en-klaarverpakkingen van toast zijn gebaseerd op de meestal veel kleinere toastjes in de verpakking! Dit is vaak minder dan de hoeveelheid in een boterham maar dat komt omdat deze vrijwel altijd kleiner zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
'eventueel' moet zijn 'evenveel' :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
"Eventueel" mag je lezen als "evenveel". Verder + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt zondag :)
Zal foutje verbeteren :))

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding