Bevat de frisdrank Rivella light ook schadelijke zoetstoffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke zoetstoffen zijn volgens jou schadelijk? Net als alle light frisdranken bevat Rivella in de gebruikte dosis veilig bevonden zoetstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk geen idee! Ik vind het lekker, en weinig tot geen calorieën. Maar ik vraag me nu toch af of het wel zo gezond is!

Het beste antwoord

Het gerucht dat lightfrisdranken schadelijk zijn heb ik eens nagevraagd aan mijn scheikunde docent en die vertelde mij dat light frisdranken pas schadelijk zijn wanneer je er meer als 4 liter op een dag van gaat drinken. Het bevat namelijk maar heel weinig van een bepaalde stof. Of het echt waar is? Tja dat is maar net waar je in gelooft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klopt dat er schadelijke zoetstoffen in zitten. Maar dit merk je pas, zoals al gezegd, je er veel van drinkt.
Aan elke zoetstof zit een bepaalde grens voor een bepaald gewicht van een persoon en hoeveel die kan binnenkrijgen.
Een frisdrank maatschappij houdt hier natuurlijk rekening mee, anders drinkt niemand het meer.
Kortom: je kan het gerust drinken, zolang je maar niet over de grens heengaat (die kan je vast wel ergens op internet of je scheikunde boek vinden)
Drink smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het etiket staat een waarschuwing met gebruikersinfo hoeveel je per dag kunt drinken.
cyclaamzuur, acesulfaam K, & sacharine

http://www.xead.nl/rivella-light-

Cyclaamzuur is een wit, kristallijn poeder met een zuurzoete smaak. Het is 30 tot 50 maal zo zoet als sucrose, afhankelijk van de concentratie.

Cyclaamzuur, maar vooral de beter oplosbare natrium- en calciumzouten ervan, worden gebruikt als kunstmatige, laagcalorische zoetstof. Samen worden deze stoffen aangeduid als "cyclamaat". Het gezamenlijk E-nummer voor deze stoffen is E952 en de ADI, uitgedrukt in cyclaamzuur, is 7 mg per kg lichaamsgewicht in de Europese Unie; de JECFA hanteert 11 mg/kg[2].

In sommige landen waaronder de Verenigde Staten is cyclamaat verboden wegens een vermoeden dat het carcinogeen zou zijn. De studie waarop dit vermoeden is gebaseerd dateert uit 1969 en latere studies hebben die niet kunnen bevestigen. Het IARC heeft cyclamaten ingedeeld in Categorie 3 (stoffen die niet kunnen ingedeeld worden naar carcinogeniciteit)[3].

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclaamzuur

Acesulfaam K is een synthetische zoetstof met een 200 maal sterkere zoetkracht dan normale suiker. Het wordt in de markt verkocht met onder andere de namen Sunett en Sweet One.

Bij zeer hoge concentraties heeft het een bittere smaak. In de praktijk, dat is bij normaal gebruik, heeft het geen bijsmaak. De stof is in tegenstelling tot bijvoorbeeld aspartaam, stabiel bij hogere temperaturen. Eveneens is het bestand tegen zuren en basen.

Acesulfaam K wordt niet opgenomen door het lichaam, het levert dus 0 kJ/gram energie.

Het is niet mogelijk Acesulfaam-K (E950)door middel van gisting om te zetten in alcohol of koolzuur. Het kan dus niet gebruikt worden voor het produceren van alcoholische dranken en bakken van brood of cake.

Bij normaal gebruik zijn er geen bijwerkingen bekend.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acesulfaam-K

Sacharine (E954) is een kunstmatige zoetstof. Het is de oudste kunstmatige zoetstof en werd in 1879 ontdekt door Ira Remsen en Constantin Fahlberg aan de Johns Hopkins University bij een onderzoek naar koolteerderivaten. Ira Remsen zou de zoete smaak hebben ontdekt tijdens een maaltijd na het werk toen hij zijn handen niet goed had gewassen. De stof heeft in het UVVIS spectrum een maximum bij 267,3 nm (0,1N NaOH).

verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen raken van fris met kunstmatige zoetstoffen bij twee glazen of meer per dag enorm aan de diarree - het gevoel alsof je van binnenuit uitgewrongen wordt :/
Rivella Light is in mijn ogen een ranzig product. Het is een afvalproduct, dat vrij komt bij kaas maken. Er wordt stremsel toegevoegd aan melk, de vaste delen worden klonten en het vocht wat over blijft is de basis voor Rivella.
De zoetstoffen zijn Cyclaamzuur, Acesulfaam K en Sacharine.
Hoewel er een controverse bestaat over zoetstoffen zijn deze wel goedgekeurd. Je mag er dus van uit gaan dat deze zoetstoffen niet schadelijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wei, waarvan Rivella wordt gemaakt, is een restproduct van kaasmaken dat nog hoogwaardige voedingsstoffen bevat (B-vitamines, wei-eiwit, melksuiker en mineralen). Dat noem ik geen afval. 't Is zonde om er chemicaliën aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon productie-afval: ingeplande hoeveelheid grondstoffen die verloren gaat en niet terug te vinden is in het uiteindelijke product. Zonder kaas zou er geen Rivella bestaan. Dat ze deze kuch nog onder de noemer Rivella weten te slijten is knap, normaal gesproken zou dit gewoon worden weggespoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor je tweemaal hetzelfde zeggen. Dát wei afval is maar niet waarom. Ik leer graag, dus leg alsjeblieft uit waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je beter lezen: Het betreft hier 'ingeplande hoeveelheid grondstoffen die verloren gaat en niet terug te vinden is in het uiteindelijke product', oftewel afval.