Zolang je er met mate van eet zijn de meeste soorten pasta gezond: hazelnootpasta, cashewnotenpasta; van macaroni, spaghetti en alle andere Italiaanse deegwaren vooral de volkorenvariant, tandpasta voor je gebit. Enz. Alleen chocoladepasta is niet zo gezond, want daar zit veel suiker in.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha +1, omdat je ook aan andere pasta's dacht.
paulus811
13 jaar geleden
ja hoor, leuk! + en daarmee basta. O nee, pasta!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk :)
Alleen is hazelnootpasta in Nederland vaak chocoladepasta met een klein beetje hazelnoot, dus dat is niet gezond. Misschien dat je wel hazelnootpasta kan krijgen die echt een notenpasta is, maar de dingen die je in supermarkten krijgt en die hazelnootpasta heten, zijn bijna altijd chocopasta.
Eigenlijk niet, omdat pasta van wit meel gemaakt is, en dat is een snelle koolhydraat die weinig goeds levert in de zin van voedingswaarde.
De meeste mensen kunnen daar echter prima tegen, en als je er een lekkere saus met veel groenten en niet teveel vet en zout bij neemt, is het een prima maaltijd.
Volkorenpasta is wel een (veel) betere keus (en zeker zo lekker).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compensatieplus. Gewoon een goed antwoord.
Mits met mate geconsumeerd, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is erg subjectief. Wat versta je onder gezond?

Ik vond een mooi overzichtsartikel:

Pasta bevat geen vet en vooral zetmeel (dus koolhydraten). Als je energierijke, maar vetarme voeding wilt eten, dan is pasta een prima keuze.

Er bestaan meergranenpasta's en volkorenpasta's. Deze laatste zijn de meest voedzame. Volkorengranen bevatten veel zemelen en ze kunnen het risico op coronaire hartziekten, diabetes en bepaalde kankers tot 30 procent verminderen.

Pasta bevat veel meervoudige koolhydraten (60 à 75 gram per 100 gram pasta). Die zorgen voor een trage energieopname en dus een lage bloedsuikerspiegel. Pasta is daardoor ideaal voor wie sportinspanningen moet leveren.

Bovendien bevat pasta weinig vetten en eiwitten. Voor je cholesterolgehalte hoef je ook niet te vrezen als je graag pasta eet, want pasta is vrij van cholesterol.

Volkorenpasta kan per honderd gram 32 procent van je dagelijkse behoefte aan vitamine B1 invullen, en zelfs 60 procent voor vitamine B3. Ook magnesium, fosfor en ijzer zijn goed vertegenwoordigd in pasta.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat pasta een dikmaker is, is een fabel. Pasta is net zo gezond of ongezond als andere plantaardige zetmeel leveranciers zoals rijst en aardappelen.

Als je vaak pasta eet zou je kunnen overwegen om volkoren pasta te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ga ik echt in op de gezondheidsaspecten door een aantal feiten te noemen. Wat is daar onjuist aan minnaar? Met behulp van de site van het voedingcentrum kan je een uitstekend gebalanceerd dieet samenstellen waarin pasta een belangrijke rol speelt, als vervanging van aardappelen of brood. Het is gewoon een koolhydraatrijk product.