Hoe lang moet ik een ei koken om hem zachtgekookt te krijgen?

En moet ik hem dan in kokend water leggen, of vanaf koud beginnen te koken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Het beste antwoord

Een middenmaat kippeëi leg ik in handwarm water en zet 'm op het vuur (gas). Als het water begint met koken tel ik drie minuten af. Dan onmiddellijk afgieten en laten schrikken en niet te ver afkoelen. Niet te lang wachten met eten: prachtig zachtgekookt eitje.

(aangenomen dat je op zeeniveau woont)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zorgen dat het eiwit 60-65 graden wordt maar de dooier niet warmer dan 65.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Breng een pan met een ruime hoeveelheid water aan de kook.
Leg er voorzichtig met een lepel de eieren in. Breng het water weer aan de kook.
Reken voor een zacht ei op 4-5 minuten, een halfhard ei 6-7 minuten en een hardgekookt ei 9-10 minuten. De tijd gaat in zodra het water met de eieren weer aan de kook is.
Giet het water af en laat de eieren even 'schrikken' in koud water, dan kunnen ze makkelijk worden gepeld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst zorg je ervoor dat het water kookt. Dan zet je het gas zo zacht dat het water nog net blijft koken, maar dat het niet al te wild gaat. Daarna leg je de eieren erin en laat je die nog 4 minuten koken voor zachtgekookt, en 6 minuten voor hardgekookt. Na het koken de pan leeggieten en vullen met koud water om de eieren te laten "schrikken", op die manier stoppen ze met doorkoken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk doe ik afhankelijk van het ei zo'n 5 en een halve minuut. Dit is pas als je het ei erin doet als het water al kookt. Wel rustig erin laten zakken anders ploft het ei altijd bij mij. Bijna al het geel is hierbij nog zacht en vaak is er ook nog een beetje wit vloeibaar. Volgens mij hebben wij altijd large eieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hangt van het formaat ei af. Een klein ei drie minuten, een groot ei 5 minuten. Met koud water beginnen, maar de eierwekker instellen als het water kookt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet te hard boe(!) roepen tijdens het laten schrikken van de eieren.....