Waarom hoor je een aardappel niet te snijden?

Ik heb als kind geleerd dat je een aardappel niet hoort te snijden maar af hoort te hakken met je vork. Waarom is dit?
(ik bedoel niet snijden voor het koken, maar tijdens het eten)

Toegevoegd na 11 minuten:
Toevoeging:
Ik snap dat het etiquette is, maar waarom is het zo?
(en ik bedoel ook niet echt prakken, meer af laten breken met je vork..)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (8)

Da's nou de etiquette, er is geen behoorlijke verklaring voor, dan dat het niet hoort. Gesneden smaakt ie net zo lekker als afgehakt of geprakt.

Toegevoegd na 14 uur:
Hier nog even een stukje over de etiquette.

http://parijs.nl/parijs/informatie/uitgaan/eten_en_drinken/etiquette
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kon er ook geen antwoord op geven, maar dit vind ik wel erg aannemelijk.
dit hoeft niet altijd. in sommige gerechten zijn aardappelen gewoon in 4 stukken gesneden, en dan eet je ze gewoon op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen leren het juist andersom. Het staat netter om te snijden, dan te prakken. Het is maar net wat je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardappel mag je best snijden als je dat wilt, ik denk dat meer mensen dat doen.

waarschl vonden je ouders het niet nodig omdat het heel makkelijk met een vork te doen is, zodra je je vork in een aardappel prikt om hem te gaan snijden valt hij vast al uitmekaar (-;

Toegevoegd na 43 minuten:
volgens de etiquette moet je de aardappelen links serveren en de vork moet links liggen, vandaar dat het makkelijker en netter eten is met de vork, anders moet je kruislinks gaan eten lol

Toegevoegd na 51 minuten:
heb het gevonden hoor haha:

Aardappelen klieven met een vork was noodzakelijk in de tijd dat de lemmeten van messen nog van ijzer werden gemaakt. En ijzer oxideert als het in contact komt met de (rauwe)aardappel. Dat de brallers nog immer hun ongesneden krieltjes met een roestvrij stalen vorkje naar binnen kiepen, verklaart meteen hun geëxalteerde spraakje.

in de bron staat het antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de etiquetteregel, die voorschrijft dat je je mes niet mag gebruiken bij een aardappel, niet Ik zie de nut hier ook niet van in. Als je een vastkokende aardappel hebt, loopt je, als je met je vork er een stuk af probeert te steken, zelfs de kans dat de aardappel alle kanten opspringt.

Netter is het dus, om mes en vork te gebruiken, als je een aardappel wil delen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een met de vork kleingemaakte aardappel neemt meer jus op. Dat is dus absoluut aan te bevelen als je van lekkere jus houdt. Ga in ieder geval je eigen gang en doe gewoon wat jij lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden die ik kan bedenken is dat als het eerste stukje gesneden wordt, het mes door de druk door de aardappel heen schiet, waarna het mes een TIK geluid op het bord maakt. Dit tikken kan een rede zijn om in de etiquette op te nemen, aardappelen niet te snijden, maar te verdelen met behulp van de vork.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger waren de tafelmessen van ijzer. Dat schijnt bij contact een smaakje aan de aardappel te geven. Vorken hoeven niet zo hard te zijn en waren van zilver of verzilverd (mits sjiek genoeg). Dat geeft geen smaakje. Het is blijven hangen in de etiquette, ook toen de messen van smakeloos roestvrij staal werden gemaakt.