De westelijke helft van de provincie zegt hesp, in een gebiedje bij Borgloon heips. Men neemt aan dat hesp uit heps ontstaan is, maar de ei-klank in heips (en overigens ook in het naburige heisp) wijst op een rekking van de klinker voor een s. Dat wil dus zeggen dat in de vorm heips de s en de p twee keer van plaats zijn verwisseld. Hesp is een woord dat door Brabantse expansie de andere benamingen van de ham in Vlaams-België verdringt. Het wordt door veel Vlamingen als AN beschouwd. Dit verklaart dan ook dat zelfs het eigenlijke AN-woord ham in Hamont, Achel, St.-Huibrechts-Lille ervoor moet wijken. Hetzelfde kan men in West-Vlaanderen constateren, waar hamme door hesp wordt verdrongen. Interessant is dat ook in de streek van St.-Vith, in het zuidwesten van de Eifel en in het Saarland hamme verdrongen wordt, maar dan door het algemeen Duitse woord schinken. Ham schijnt dus in de betekenis ‘achterbout van een varken’ vroeger een veel ruimere verspreiding te hebben gehad. Zijn oorspronkelijke betekenis is dezelfde als die van hesp: ‘buiging’, ‘kromming’, vandaar ‘kniebocht’ (vlg. hees) en zo ‘achterbout’.

http://www.dbnl.org/tekst/goos003woor02_01/goos003woor02_01_0001.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo min?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben toch even benieuwd of de min van de vragensteller zelf komt... dat zou er op wijzen dat hij het antwoord wat hij wil horen al klaar heeft. ook goed, maar dan weet ik welke vragen over te slaan. mocht mijn speculatie onjuist juist zijn hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, maar wat ik uit de text begrijp zijn er slecht aannames voorhande die een verbastering van een plaatsnaam vermelden. het kan natuurlijk dat er een coussaal verband is wat nog als antwoord word gegeven.

Andere antwoorden (2)

Omdat ze in Vlaanderen Vlaams spreken en hesp Vlaams is voor ham
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hesp is eenvoudig de Vlaamse benaming voor ham. In delen van Nederland kent men de naam Schink en Scheenk, dit vooral aan de Duitse grensgebieden. Er is door mij geen specifieke aanwijzing te vinden, waarop het Vlaamse "Hesp"
zou slaan of vandaan zou komen. Ieder(e) land of landstreek heeft zo zijn aparte namen voor bepaalde dingen, die niet altijd terug te vinden zijn.