Dat hangt van verschillende factoren af.
Allereerst het soort bier, bier met meer eiwit (wordt beïnvloed door mais) vormt een stevigere schuimkraag.
Het koolzuurgehalte van het bier.
De temperatuur van het glas, is het glas te warm, dan koelt het bier te sterk af waardoor de schuinkraag sneller zakt.
Het glas moet schoon en zonder zeepresten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door een vies glas, een glas dat gewassen is in vies spoelwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierglazen worden tegenwoordig slecht behandeld. Voor een goede schuimkraag in een glas moet het glas goed gespoeld zijn. Hiervoor heb je een frisse spoelbak nodig die elke avond na sluitingstijd goed wordt gereinigd met soda. Daarnaast moet de spoelbak frisse borstels bevatten en moet de spoelbak voorzien zijn van voldoende (en niet teveel) spoelmiddel en constant lopend water. Na het borstelen van de glazen in de spoelbak moeten de glazen goed uitgespoeld worden op de kraan boven de spoelbak om zo het glas vrij te krijgen van eventuele resten spoelmiddel. Dat is het geheim van een stevige schuimkraag! En de echte kroeg met vakmensen achter de tap spoelt al zijn glazen eens per week met soda. Maar dat tref je helaas maar zelden. Het moet snel, snel, snel en dat gaat altijd ten koste van een mooi biertje met een fraaie schuimkraag. Het antwoord op jouw vraag is dus:" Dat komt door slecht gespoelde glazen".