Wat is Griesmeel precies

Weet jij het antwoord?

/2500

Griesmeel is een grof gemalen graansoort, te koop in verschillende groftes. Heel fijn tarwegries wordt gebruikt bij de fabricage van pasta. De grovere soort wordt gebruikt als bindmiddel en als hoofdbestanddeel van bijvoorbeeld griesmeelpap en -pudding. Griesmeel kan direct in de kokende vloeistof worden gestrooid. Er bestaat tarwegriesmeel en maisgriesmeel (polenta).

Bronnen:
http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm#9

Schaal griesmeelGriesmeel is grof gemalen tarwe of spelt. Griesmeel wordt vooral gebruikt voor het maken van griesmeelpap en griesmeelpudding. Deze gerechten worden als oer-Nederlands beschouwd. Minder bekend is het recept waarbij in plakken gesneden (restjes) griesmeelpap in de koekenpan wordt gebakken. Dit gerecht wordt daarna overgoten met stroop of ranja.

Bronnen:
www.wikipedia.org/griesmeel

Griesmeel wordt ook wel CousCous genoemd. Polenta lijkt er wel op, maar is toch op je bord heel iets anders. Ik maak couscous of griesmeel klaar, op een manier, waarbij je het nauwelijks kunt onderscheiden van nasi goreng. Het is een methode van het slijpen van het graan, net zoals ze dat doen bij rijst em dan het slijpsel koken en verwerken tot korels. Je kunt rustig stellen dat groffe griesmeel of Couscous hetzelfde is als Lassie toverrijst, maar alleen van graan (grains dures). Toegevoegd na 15 uur: Aan alle minners: Dit staat ook op Wiki en uiteraard ook op alle pakken CousCous. Verwar evenwel het gerecht niet met het produkt. Een kopje koffie kan zowel een kopje met vloeistof zijn als een kopje maalsel, wat je bij de buren leent als je koffie op is. Wiki: Couscous is zowel het belangrijkste ingrediënt van, als de verzamelnaam voor een zeer populair gerecht uit Noord-Afrika. Het bestaat voornamelijk uit griesmeel van durumtarwe, waarvan korrels gemaakt worden met een diameter van ongeveer 1 à 2 millimeter. En voorts ga jullie schamen voor al die minnen op het enige juiste antwoord, Toegevoegd na 18 uur: Sorry, enige juist antwoord is niet waar. Ik schaam mij inmiddels ook diep :-))

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100