Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Chocopasta over de datum, kan ik dat nog eten?

Heeft iemand een idee of chocopasta lang houdbaar is? Ik heb een pot staan waar nu allemaal witte bolletjes in komen, kan ik dit nog eten of moet ik het weggooien?
Zo ziet het er uit:
https://imgur.com/a/st9FaZV

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
17.5K
Amadea
4 jaar geleden
Hoe ruikt het? Ik heb een goed reukorgaan en weet door te ruiken meestal al of het wel of niet bedorven zal zijn. Proef anders voorzichtig een klein puntje van de pasta, hoe smaakt dat? Als je ook niks bijzonders eraan proeft zou ik het wel gewoon consumeren. Er zit zodanig veel suiker in, dan dit zo snel niet beschimmeld kan zijn.
paulus811
4 jaar geleden
Wil je nu echt voor 2 euro het risico nemen? Gooi weg en haal een nieuwe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Kan schimmel zijn dus weggooien! ik kan de link in het artikel helaas niet doorsturen.
Schimmel in chocolade hoeft niet persé giftig te zijn maar waarom zou je het risico nemen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 januari 2020 13:48: tekst
4 jaar geleden
De witte bolletjes zijn geen schimmel maar vetbolletjes. Dit soort pasta's bevat 35% of meer vet, meestal onverzadigd en dus hard. Door het lang staan en temperatuurschommelingen komt het vet uit de emulsie van de pasta (die ook wat water bevat).
Schimmel ruikt nagenoeg altijd muf en ziet er een beetje pluizig uit. Als de pasta nog fris ruikt en ook smaakt (altijd een beetje proeven) en hij is geen jaar over de datum kan je hem gewoon opeten. Als je twijfelt over de vetbolletjes moet je er een paar op een papieren zakdoekje leggen en deze op de verwarming leggen. Als het vet is krijg je een vlekje, omdat het vloeibaar wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding