Ja.

Wettelijk is vastgesteld dat een vers ei na de legdatum nog 28 dagen houdbaar is. Wanneer de aangegeven houdbaarheidsdatum van eieren verlopen is kan je ze een paar dagen erna nog prima eten, mits de eieren hardgekookt of goed doorbakken zijn.

Een hardgekookt ei kun je in de koelkast 4 tot 7 dagen bewaren.

Een gepeld hardgekookt ei doe je in een bakje gevuld met water. Leg het ei na het pellen zo snel mogelijk in het water, want dan komen er zo min mogelijk bacteriën bij.
Amadea
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
-
Nee dus.
Een vers ei is minimaal 28 dagen houdbaar.
Een gekookt ei is maximaal 7 dagen houdbaar.
Een gepeld gekookt ei in water ook max 7 dagen. Een ei blijft dus langer goed als het NIET is gekookt.
Je link en je verhaalt klopt, maar je conclusie niet. Overigens bewaar is zelf eieren nooit in de koelkast, maar gewoon in een schaaltje op het aanrecht. En soms wel 2 maanden. Nog nooit een rot ei gehad.
Amadea
6 jaar geleden
De minners lezen niet goed. Je verlengt de houdbaarheid NA die 28 dagen door het ei hard te koken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt dus aan het moment dat je het ei kookt.
Is dat wanneer je een ei kookt met een houdbaarheid van 20 dagen dan wordt dit 7 dagen vanaf dat die is gekookt.
En kook je een ei met een houdbaarheid van 0 dagen dan zou die wel nog 4-7 dagen houdbaar zijn. Als ik het goed heb. Bedankt voor je antwoord, gewoon een plusje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een pas gelegd ei kookt, is meteen de houdbaarheid van een ongekookt ei doorbroken. Door het koken worden dop en vlies poreus en helaas kruipt er dan van alles naar binnen. Oplossingen uit ver en nabij verleden gingen meestal uit van onderdompeling in ernstig zure of zeer zoute vloeistoffen, als kwam er ook wel alcohol aan te pas.
Nee.

Een vers ei kun je nog minimaal vier weken bewaren. De natuurlijke waslaag op de schil beschermd het ei tegen invloeden van buitenaf. Eieren bewaar je het best buiten de koelkast, want blijft die laag intact. Door het koken verwijder je die laag. Een versgelegd ei koken brengt de houdbaarheid terug tot maar een week.

De houdbaarheid van eieren kun je niet terugdraaien door deze te koken. Weliswaar kun je bacteriën doden door ze te koken, maar de reeds door de bacteriën gemaakte (gif)stoffen verdwijnen er niet door. Dat is ook wat er vaak misgaat bij de barbecue: vlees dat een paar uur in de zon heeft gelegen kun je door en door gaar maken, maar je wordt er nog steeds ziek van.

Als je de houdbaarheid van eieren echt wilt verlengen moet je ze vers koken en daarna voorzien van een nieuwe was- of verflaag. Dat is ook wat er gebeurd met voorgekookte paaseieren die je kunt kopen in de winkel. Deze worden buiten de koeling verkocht. De kunst is wel om ze dan precies goed te koken, want door te lang te koken worden de dooiers blauwgroen en gaan de eieren stinken.