Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om het zelfstandig statuut in bijberoep aan te nemen bij weinig inkomsten?

Beste

Ik geniet nu van een ziekteuitkering, maar wil na lange tijd van thuis zitten weer geleidelijk aan beginnen werken als zelfstandige in bijberoep. Het is de bedoeling hier misschien max 150eu per maand extra aan te verdienen, maar het kan evengoed niets zijn. Ik doe dit eerder voor plezier. Maar ik weet niet in hoeverre het de moeite loont met alle kosten die erbij komen. Ik weet dat ik onder een bep bedrag geen sociale bijdragen moet betalen, maar hoe zit het verder?

erotisi
2 maanden geleden
1. Sociale bijdragen als zelfstandige in bijberoep In België betaal je als zelfstandige in bijberoep sociale bijdragen op je inkomsten uit die activiteit. Voor 2026 geldt: als je jaarinkomen uit zelfstandige activiteit minder dan 1.635,50 euro is, betaal je geen sociale bijdragen. Tussen dat bedrag en het normale minimumbedrag betaal je een kleine bijdrage, meestal enkele tientallen euro’s per kwartaal. Met een inkomen van ongeveer 150 euro per maand (€1.800 per jaar) val je waarschijnlijk net boven de drempel, waardoor je een kleine bijdrage moet betalen. 2. Effect op ziekte-uitkering Omdat je nu een ziekte-uitkering ontvangt, moet je weten dat bijverdiensten uit zelfstandige activiteit invloed kunnen hebben. Als zelfstandige in bijberoep mag je beperkte inkomsten bijverdienen zonder dat je uitkering volledig stopt, maar er gelden grenzen. Je moet dit altijd melden bij je ziekenfonds, zij kunnen aangeven hoeveel je mag bijverdienen zonder verlies van uitkering of hoe de uitkering aangepast wordt. 3. Andere kosten en administratieve verplichtingen Boekhouding/facturatie: ook bij lage inkomsten moet je officieel facturen kunnen opstellen en een eenvoudige boekhouding bijhouden. BTW: als je omzet onder de 25.000 euro per jaar blijft, kun je het kleineondernemersstelsel toepassen, waardoor je geen BTW moet aanrekenen of afdragen. Verzekeringen: als je activiteit risico’s inhoudt, kan een aansprakelijkheidsverzekering nuttig zijn, ook al is het een hobby. 4. Conclusie: is het de moeite? Financieel levert het bij lage inkomsten weinig op, maar de sociale bijdragen zijn beperkt en de belastingdruk minimaal. Administratief kost het wat tijd en je moet alles correct melden bij het ziekenfonds en eventueel bij de BTW-administratie. Voor plezier en een geleidelijke herstart is het een geschikte manier om terug aan het werk te gaan. Als je wilt, kan ik een concreet overzicht maken van wat je netto overhoudt bij 150 euro per maand, inclusief sociale bijdragen en mogelijke impact op je ziekte-uitkering. Dat geeft een duidelijk cijfer waarmee je de beslissing kan nemen. Wil je dat ik dat doe?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing