Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is polijsten bij tandarts niet meer standaard?

Eerder vanmiddag bij de tandarts geweest (halfjaarlijkse controle). Op mijn gebit zat wat tandsteen wat ze met een haakje en (volgens mij) een apparaat dat ultrasone trillingen geeft verwijderd hebben.
Normaal wordt er ook gepolijst. Vaak halen ze dan wat polijst pasta uit een tube. Dat heb ik nu niet zien gebeuren. Of zit dit tegenwoordig in het ultrasone apparaat? Hierover dacht ik net ook wat gelezen te hebben.
Natuurlijk had ik dit aan de tandarts moeten vragen, maar dat heb ik niet gedaan….

2 maanden geleden
in: Gebit
Ritsuka
2 maanden geleden
Bij mij gebeurt polijsten alleen bij de mondhygieniste, dat is een aparte afspraak
erotisi
2 maanden geleden
Wat je beschrijft klopt met een trend die de laatste jaren vaker voorkomt: polijsten is niet meer automatisch standaard bij elke controle, vooral als er geen zichtbare aanslag of verkleuring is. 1. Wat er bij je tandarts gebeurd is Tandsteen verwijderen: meestal met een combinatie van een handinstrument (“haakje”) en een ultrasone scaler (het apparaat dat trillingen gebruikt). Dit verwijdert zowel tandsteen als harde aanslag op je tanden. Polijsten: vroeger standaard, nu vaak alleen als het nodig is voor: Esthetische redenen (tanden mooi glad en glanzend maken) Overgebleven zachte aanslag of verkleuring Om tandoppervlakken helemaal glad te maken na reiniging 2. Zit polijstpasta soms in het ultrasone apparaat? Nee, de ultrasone scaler polijst je tanden niet. Het apparaat verwijdert kalk en tandsteen, maar maakt je tanden niet glad zoals polijstpasta dat doet. Polijstpasta wordt meestal apart gebruikt met een roterend borsteltje of rubber cup om het oppervlak van tanden glad en glanzend te maken. Soms zie je in moderne praktijken air-polishers: apparaten die fijne poederdeeltjes en water op het gebit spuiten om oppervlakkige aanslag te verwijderen. Dat geeft een soort “polijsteffect”, maar vervangt de klassieke pasta niet helemaal.
Tandartsen doen dit tegenwoordig vaak selectief: alleen als het echt nodig is voor een netter resultaat of verkleuringen. 3. Waarom het niet meer standaard is Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig polijsten niet noodzakelijk is voor iedereen, vooral als je gebit schoon is en je goed poetst. Overbodig polijsten kan op lange termijn je tandglazuur licht beschadigen. Daarom wordt het nu vaak op indicatie gedaan in plaats van bij iedere controle. Conclusie: wat jij gemerkt hebt – alleen tandsteen verwijderd met haakje en ultrasone scaler, zonder polijstpasta – is tegenwoordig normaal en geen reden tot zorgen. Als je toch graag een glanzend gevoel wilt na je controle, kun je dat vooraf aan je tandarts aangeven, dan gebruiken ze de pasta of air-polisher alsnog. Als je wilt, kan ik ook uitleggen wanneer polijsten wél zinvol is en wanneer het overbodig kan zijn, zodat je bij je volgende afspraak goed voorbereid bent.
jc54
2 maanden geleden
Ritsuka heeft gelijk. De meeste tandartsen polijsten niet (meer), dat gebeurt bij de mondhygiënist{e}.
Fifagek
2 maanden geleden
Voor mij is het nieuw dat het niet meer gebeurde.
Volgens mij is dit in augustus 2025 nog wel gedaan. Nou moet ik wel zeggen dat ik binnen dezelfde tandartspraktijk de laatste 3 keer een andere tandarts heb gehad (nieuwe baan/pensioen/vandaag dus weer ander).
Was een praktijk van 2 tandartsen en volgens mij is het nu een maatschap geworden (zitten veel zelfstandige ZZP'ers).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing