Wordt er in Azië grotendeels gefermenteerde soja producten gegeten of niet-gefermenteerde?

Een paar jaar terug ging het alleen maar over hoe gezond of ongezond soja nu wel is en de laatste tijd is er plots een nieuwe discussie aan het rond heersen op heel veel platforms, namelijk: gefermenteerde en niet-gefermenteerde soja.

Er wordt beweerd dat gefermenteerde soja minder fytinezuur en fyto-oestrogenen zou bevatten dan niet-gefermenteerde soja, ik had graag 2 vragen willen stellen:

1) Weet iemand welk soort soja Aziaten het meeste consumeren? Is dat gefermteneerde soja of niet-gefermenteerde soja?

2) Dat wat er de laatste tijd op het internet rond heerst over die voordelen van gefermenteerde soja t.o.v. niet-gefermenteerde, in hoe verre kloppen deze beweringen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Azie is groot en gevarieerd. Het is daarom lastig een algemeen antwoord te geven.

In Indonesie wordt beslist meer gefermenteerde soja gegeten.
Tempe en tahu (tofu) zijn gefermenteerd en super populair, met name bij de armere bevolking die zich geen vlees kunnen veroorloven.
Tempe is afkomstig uit Indonesie en verder in Zuid-Oost-Azie niet zo bekend (voor meer uitleg zie link).
Tahu (tofu) is meer 'kazig', je kunt de boontjes niet meer zien. Dit is ook in China en Japan populair.
Beide soorten zijn dus gefermenteerd.

Ongefermenteerde soja wordt wel eens als een soort borrelnootjes gegeten (gedroogde bonen worden geweekt, gekookt en gefrituurd), maar niet veel.

In de uitleg geef je nog een tweede vraag, maar daar weet ik geen antwoord op, dus ik houd het op je hoofdvraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gefermenteerde sojakaas (tofoe) wordt dus in grote delen van Oost-Azie gegeten, China, Korea, Thailand, Vietnam, Indonesie, Japan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tofu gefermenteerd? Waar haal je dat uit? Tofu is een niet-gefermenteerd product...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tempeh daarentegen weer wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gedroogde bonen worden geweekt, gekookt en gefrituurd:
Dat zal redelijk wat fytinezuur verwijdering. Tofu: het is geen fermentatie, maar omdat een gedeelte van het proces vergelijkbaar is met kaas is er soms verwarring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tofu
http://en.wikipedia.org/wiki/Coagulation_%28milk%29 http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/64897-soja-gezond-maar-niet-overdrijven.html
Leuk stukje over monniken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, je hebt gelijk. Altijd gedachtdat het gefermenteerd was, omdat het een beetje zurig is.