Fructose wordt veelal gebruikt als zoetstof. Dit omdat het 2,5 maal zo zoet is als glucose en circa 1,7 keer zo zoet als sacharose. In de meeste suikervrije producten worden echter andere zoetstoffen gebruikt. Ten eerste omdat voor diabetici fructose als suiker geldt en dus door het dieet evenzeer wordt beperkt, en ten tweede omdat moderne zoetstoffen als aspartaam en acesulfaam-K honderden malen zo zoet zijn als sacharose en daarbij geen calorieën leveren.
Fructose wordt eerder door het lichaam opgenomen dan sacharose of glucose en de smaaksensatie is sterker en verdwijnt sneller dan sacharose. Fructose kan ook andere smaken versterken.

Fructose is jarenlang beschouwd als een veilige suiker voor diabetici, omdat het niet leidt tot een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Hoewel fructose inderdaad langzamer in het bloed wordt opgenomen, begint men van dat standpunt terug te komen, omdat er aanwijzingen zijn dat veelvuldig gebruik van fructose juist kan bijdragen aan diabetes en aanverwante aandoeningen

Hoewel de naam fructose anders doet vermoeden, bevatten de meeste fruitsoorten in onbewerkte vorm slechts relatief kleine hoeveelheden pure fructose, meestal niet meer dan 5 gram per 100 gram. Abrikozen, pruimen, bessen en grapefruit bevatten niet meer dan 1,5 gram per portie van 100 gram. In de meeste groenten komt nauwelijks (pure) fructose voor.

Verreweg de meeste fructose in de voeding is afkomstig van sacharose, dat in de spijsvertering wordt afgebroken tot gelijke delen glucose en fructose, evenals van glucose-fructosestroop. Veel voedingsmiddelen en frisdranken worden tegenwoordig gezoet met glucose-fructosestroop, ook bekend als High-Fructose Corn Syrup, HFCS). In deze maisstroop is door enzymatische processen het fructosegehalte sterk verhoogd naar ongeveer 55%. Glucose-fructosestroop is een populair zoetmiddel omdat het veel zoeter is dan sacharose of glucose, aanmerkelijk goedkoper is en bovendien langer bewaard kan worden. Het wordt soms als "natuurlijke suikers" gepromoot.

Een rijke natuurlijke bron van fructose is honing, dat ongeveer 40% fructose bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Fructose is een witte stof dat van nature voorkomt in fruit en honing.

Het wordt ook als zoetstof gebruikt. Het is namelijk zoeter dan suiker en het bevat ook minder calorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fructose is een suiker die veel voorkomt in vruchten, vandaar dat een andere naam vruchtensuiker is, het is samen met het bekende glucose een van eenvoudige suikers of koolhydraten
Andere koolydraten zijn saccharose, onze suiker uit de suikerpot, dat is opgebouwd uit een deel fructose en een deel glucose. Bij dat samengaan van die twee suikers komt water vrijDe chemische formule zegt iets over het aantal atomen en is voor fructose en ook voor glucose C6 H12 O6.
die 6, 12 en 6 moeten als kleine cijfertjes onder naast de letters worden geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fructose is vruchtensuiker. Het komt in kleine hoeveelheden in fruit voor en is zoeter dan sacharose. Kunstmatig wordt het gemaakt uit mais, als combinatie met glucose, waarbij het gehalte aan fructose hoog is, de zogenaamde HFCS. Je komt bijna geen fabrieksvoedingsmiddel tegen dat niet gezoet is met HFCS, doorgaans glucose-fructosestroop genoemd. Met name frisdranken, sauzen en gebak zoals ontbijtkoek, bevatten grote hoeveelheden van dit goedje.

Omdat fructose nauwelijks invloed op de insulinespiegel heeft, werd altijd gedacht dat het goed voor diabetici en lijners was. Niets is echter minder waar. Fructose wordt in de lever omgezet in vet en daardoor verantwoordelijk voor verhoogde lipidenwaarden in het bloed (triglyceriden en cholesterol). Fructose in grotere hoeveelheden dan zeer matig werken hartziekte, retinopathie (degeneratie van de ogen), insulineresistentie en diabetes in de hand. Ook het immuunsysteem wordt verzwakt door fructose. Dat geldt niet voor de kleine hoeveelheden (ongeraffineerde) fructose in fruit.