Wat is de beste manier om dingen te leren eten?

Ik zie vaak recepten voorbij komen die er erg lekker uitzien. Als daar tomaten inzitten, moet ik dat recept vaak overslaan (bv. omdat er geen andere groenten bijzitten en het dus wat 'leeg' lijkt). Ik lust dus geen tomaten (wel tomatensoep, ketchup, pastasaus etc.) maar zou daar graag verandering in willen brengen. Ik heb vaak geprobeert om tomaten te eten, maar ik blijf het niet lekker vinden. Is er een manier waarop ik mezelf tomaten kan leren eten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Antoni
7 jaar geleden
Misschien door in de dingen die je wel lust (meer en/of grotere) stukjes tomaat te mengen, en zo eraan te wennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer tomaten op verschillende manieren te combineren met dingen die je wel heel erg lekker vindt. Begin met een kleinere hoeveelheid tomaat en bouw dit op. In een salade kun je tomaat verwerken en combineren met een dressing. Je zou een caprese salade kunnen proberen. Wat ik persoonlijk een lekkere bereiding van tomaten vindt is door cherrytomaatjes op te roosteren in de oven.
Bijvoorbeeld aan de hand van dit recept: http://www.culy.nl/inspiratie/tomaten-roosteren-in-de-oven-zo-doe-je-dat/ De smaak van de tomaatjes wordt zo lekker zoet en met wat knoflook en kruiden kun je het erg lekker op smaak brengen.

Antwoorden (3)

De smaak van tomaten is uniek en lang niet iedereen vindt rauwe tomaten lekker. Ik heb een zoon die echt alles lust, alleen maak ik hem niet blij met een rauwe tomaat...al is die nog zo rijp en zoet. Hij eet hem wel op, maar niet van harte. Tomatensoep, -saus en -ketchup vindt hij echter wel lekker en hij is zelfs stapel op Italiaans eten, ook al zitten er zichtbare stukjes tomaat doorheen.

Nu heb je tomaat en tomaat...er zit echt wel verschil in de smaak per soort. Gewone tomaten die je voor een lage prijs in de supermarkt kunt vinden, zijn heel uitgesproken van smaak. Ze zijn echter prima geschikt voor een soepje of saus. Ze moeten echter wel goed rijp en mooi rood zijn. Hoe minder rood ze zijn, hoe bitterder de smaak! dit geldt overigens voor alle tomaten.

Vleestomaten zijn ook niet geweldig om zo te eten. Ze zijn echter goed geschikt voor stoofpotjes of door een salade te doen, omdat ze stevig zijn.

De ovale pomodores die uit Italië komen, smaken lekkerder dan de uit Nederland afkomstige, ze zijn voller en zoeter van smaak en perfect om in de oven te drogen.

De trostomaten hebben nog meer smaak omdat zij niet gekoeld rijpen, maar aan de plant zelf. Ze zijn dan ook altijd mooi rood en vooral de 'Tasty Tom' is hiervan de lekkerste...zoet en vol van smaak.

Tomaten kan je echt leren eten en ik adviseer je om te beginnen met de snoeptomaatjes. De kleine kerstomaatjes zijn het zoetst en lekker als snack. Hoe donkerder van kleur, hoe zoeter! Je kunt ook proberen om het tomaatje eerst in de suiker te dopen...tomaat gaat goed samen met suiker! Vind je dat lekker dan begin je alvast aan de smaak te wennen. Na een tijdje zal je dan al geen suiker meer nodig hebben. Probeer ook eens om plakjes trostomaat op een boterham te leggen en te bestrooien met wat suiker...het helpt vaak om tomaat toch lekker te leren vinden. na een tijdje ga je experimenteren door telkens ergens tomaat bij te doen. Zo is een spiegeleitje/uitsmijter met plakjes tomaat erbij meegebakken een idee of roer stukjes door een roerei enz. Het is pure gewenning aan de smaak om het te leren waarderen.
amc
7 jaar geleden
Als je een bepaalde smaak niet waardeert, kun je het of nooit meer eten of een weg zoeken hoe het smakelijker te maken. Een manier daarvoor is met kruiden. Voeg kruiden toe of verminder juist en er is een andere smaak gevonden, die kun je weer proeven en beoordelen en vervolgens waarderen of verder experimenteren met andere kruiden.

De beste manier om iets te leren eten :
-bij kinderen om hen te laten proeven van iets nieuws en door het op bij de maaltijd aan te bieden. Laat het proeven , het hoeft niet meteen als het lekkerste ter wereld te worden gezien, maar wel het moet gewoon geproefd worden. (de methode van een 5 jarige moet 5 stuks proeven/eten en een 8 jarige 8 stuks, werkt wel).

-Een volwassene moet gewoon volwassen reageren en proeven, niet zeuren maat met een open mind' een hapje en nog een en even over je tong laten gaan en verstandelijk reageren, niet 'het ziet er vies uit dussss is het vies!' Dat is meer voor kinderen die er ook niet mee wegkomen, gewoon proeven dus.

Spruitjes is een voorbeeld, net als witlof trouwens, waar kinderen gemiddeld niets van moeten hebben. "It grows on you'' kun je zeggen, maar niet ieder kind vind het later lekker. Met nootmuskaat is het bv weer anders :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, kinderen moeten iets wel 12 keren geproefd hebben voordat zij iets lekker gaan vinden. Telkens een klein stukje dus. Na verloop van tijd registreren de hersenen dat pas en wordt het 'herkend' en dan pas gaat men het lekker of gewoon vinden.