Is het verstandig om de 3 maaltijden gelijkmatig binnen 24 uur te nuttigen?

Toen ik tijdelijk in een revalidatieverpleeghuis verbleef, was het ontbijt tussen 8 uur en 9.30 uur, de warme maaltijd om 12 uur en de broodmaaltijd om ca 17 uur á 17.30 uur. Daarna lange tijd niets meer. Wel onregelmatig. Is die onregelmatigheid wel zo goed? Anderzijds schijnt vlak voor het slapen gaan in de avond / nacht het nemen van een stevige maaltijd niet voor iedereen goed te zijn. Overigens doen veel mensen na het middageten even een middagslaapje. Is dat wel verstandig na een zware middagmaaltijd? En als ik om 2 uur in de nacht naar bed ga, dan kan ik toch wel laat in de avond gaan eten? In zuidelijke landen eten velen ook later in de avond.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een middagslaapje na een maaltijd is juist verstandig, je spijsverteringskanaal wil aan het werk en dat gaat een stuk lastiger als je dan gaat sporten en beter als je dan gaat liggen of gaat slapen. Jouw opgegeven tijden zijn niet onregelmatig maar een beetje slecht verdeeld over de dag. Voor je lichaam maakt dat niet zo heel veel uit omdat je lichaam gewoon de kcal en voedingsstoffen binnen krijgt die het over de dag nodig heeft. Voor jouw gevoel kan het wel uitmaken omdat je gewoon trek kan krijgen door deze verdeling en omdat je minder honger hebt bij de tweede en derde maaltijd. 's Avonds eten maakt al helemaal niet uit. Toegevoegd na 13 minuten: Je laatste zin begrijp ik niet zo. Natuurlijk kun je veel beter later eten als je zo laat naar bed gaat en soms pas om half 10 ontbijt krijgt (die tijd snap ik echt niet, hoe kunnen ze het een mens aandoen).

Zelfs als je slaapt blijf je calorieën verbranden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die 's avonds nog uitgebreid aten enkele uren een hogere stofwisseling hadden dan mensen die dit niet deden. Al met al zullen deze ingenomen calorieën dus nog gewoon worden verbrand. Alleen als het gaat om grote hoeveelheden calorieën zal er iets over blijven om te worden opgeslagen in lichaamsvet. Het verhaaltje dat je van laat eten dik wordt, is in het leven geroepen omdat veel mensen die juist 's avonds eten gewoon meer calorieën tot zich nemen dan ze nodig hebben. Vaak zijn dat de vette snacks/hapjes en de borrel erbij (^0^). Het is sowieso niet het beste om 3 maaltijden per dag te nemen. Beter is het om 5x over de dag verdeeld kleine maaltijden te eten. Zo blijft de maag werken en je lichaam blijft verteren. Een uitgebreid ontbijt met veel vezels om de dag met volop energie te kunnen beginnen, tussen ontbijt en lunch een lichte snack en om een uur of vier weer een kleinigheid totdat je de avondmaaltijd neemt. Als je pas om 2 uur gaat slapen kan je gerust nog om 23 uur wat lichts eten, maar een schaal bitterballen zal niet verteren totdat het ontbijt weer voor je neus staat. Hiervan zal inderdaad een gedeelte zich gedragen als reserve voor magere tijden en zich opslaan als zodanig en meestal op plekken waarop je het niet wilt hebben.

Het is verstandiger om je maaltijden in 6 of zelfs 7 (afhankelijk van je aantal slaapuren en uren dat je wakker bent) kleinere maaltijden per dag/avond te verdelen. Dit is beter voor je stofwisseling. Dus als jij om 17.30 je broodje op hebt, wat weinig is, en je moet door tot de volgende dag wanneer je opstaat is dat te lang. Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat en opstaat, kan je gerust later eten. Zelfs tot een half uurtje voor het slapen gaan kan je nog eten. En dan heb ik het natuurlijk niet over borden pasta of andere zware en/of vette maaltijden. Zelf eet ik ook op "spaanse wijze". Thuiskomen van het werk, een broodje of iets anders lichts eten, en pas om een uur of 8 gaat bij mij de stoof aan en kook ik. Je kan het zelf indelen naar gelang je eigen ritme, die is voor een ieder verschillend. Ik voeg wat linkjes bij, misschien vind je nog wat leuke tips en info. Overigens,.... slapen gaan na een zware maaltijd is niet verstandig. Als je gaat slapen gaat je metabolisme omlaag en wordt je eten te langzaam verteerd, waardoor het alsnog als vet opgeslagen kan worden. Een rustige wandeling na een zwaardere maaltijd is beter. Je kunt ook kiezen voor een proteine shake. Deze neem je een half uur voor het slapen gaan (en is nog lekker ook). http://www.goede-voeding.nl/6maaltijdenperdag.htm http://www.bodystore.nl/thema-artikel/vaker-eten-meer-vet-verbranden.html http://www.menshealth.nl/Voeding/Eet-vaker-en-val-af Er zijn ook nog allerlei fora te vinden. Ook op bodybuildingsites en fora vindt je interessante informatie. Ik hoop dat je wat hebt aan de info!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100