Zijn er, naast het opstellen van een voedingslijst, nog andere dingen die een diëtist doet?

naast coaching

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, belasting betalen! Maar best een goeie vraag hoor!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goeie vraag! Volgens mij begeleidt hij/zij ook mensen die sondevoeding gebruiken. Ook kan de diëtist een dieet samenstellen voor mensen met allergieën/stofwisselingsziekten.
Maar soms doet zo'n diëtist niets anders dan even op de weegschaal kijken en je gewicht noteren, en that's it. Dat vind ik eerlijk gezegd maar raar, dat mensen dáár geld mee kunnen 'verdienen!'

Het beste antwoord

Eten moeten we allemaal. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend wat iemand moet, mag of kan eten. Als eten of voeding een probleem is, ligt er een taak voor een diëtist.

Als diëtist kun je in allerlei werkomgevingen terechtkomen en de groepen mensen voor wie je werkt kunnen dus erg uiteenlopen:

Gezonde mensen komen meestal niet bij een diëtist terecht, maar toch is voedingsadvies aan gezonde mensen niet uit de maatschappij weg te denken. Als diëtist kun je bijvoorbeeld meewerken aan publiekscampagnes over gezonde voeding.
Sporters hebben soms behoefte aan voedingsadvies omdat ze grote prestaties moeten leveren.
Bepaalde groepen zieke mensen moeten altijd goed op hun voeding letten. Zij hebben regelmatig advies nodig over de samenstelling van hun dieet. Dat geldt bijvoorbeeld voor diabetici, mensen met overgewicht, mensen met allergieën, enzovoort.
Er zijn ook mensen die tijdelijk advies van een diëtist nodig hebben. Mensen die door een operatie of ziekte tijdelijk slechter kunnen eten, hebben een individueel, op hen afgestemd advies nodig. Als diëtist moet je dan weten welke voedingssupplementen ze eventueel kunnen gebruiken om aan te sterken.

Waar werk je als diëtist?

Veel diëtisten komen terecht in een zorginstelling, variërend van thuiszorgorganisaties tot verpleeghuizen en ziekenhuizen. Ook kun je als diëtist in gespecialiseerde instellingen als obesitasklinieken aan de slag. Soms maakt een diëtist deel uit van een gezondsheidscentrum, waar bijvoorbeeld een paar huisartsen, fysiotherapeuten, psychologen en dus ook een diëtist samenwerken.
Je kunt ervoor kiezen een eigen praktijk te beginnen, waar mensen met allerlei voedingsvraagstukken bij je terecht kunnen.
Als je niet met individuele mensen met voedingsproblemen wilt werken, kun je ook terechtkomen in een adviesfunctie op een stafafdeling van een zorginstelling, de overheid of levensmiddelenindustrie.
Sommige sportscholen, fitnesscentra en sportclubs hebben een eigen diëtist in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook. De min is ongetwijfeld een vergissing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, kees dat is mijn minnaar die al na 10 min toeslaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, je telt hier pas echt mee als je één of meerdere minnaars hebt. Van harte, zullen we dan maar zeggen! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen universitaire opleiding Vitamin, voor onderzoek heb je dat toch wel nodig.