wat betekent "geheel geharde koolzaadolie; in wisselende verhoudingen"?

zou dat Transvet kunnen zijn? Ik zag het staan op een bekend vloeibaar bak en baadproduct.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Transvetzuren zijn vetzuren die *kunnen* ontstaan bij hydrogenering van plantaardige vloeibare (onverzadigde) vetten zoals olie van zonnebloem, soja, palm, olijf, en koolzaad naar vaste (verzadigde) vetten. Hydrogeneren is hetzelfde als het harden. Een chemisch proces waarbij onverzadigde bindingen worden omgezet in verzadigde bindingen. Wanneer het hardingsproces niet volledig wordt voortgezet (gedeeltelijke harding of hydrogenatie), bevat het vet transvet.

Alleen volledig doorgehard vet bevat geen onverzadigde vetzuren meer en dus ook geen transvet. Geheel geharde koolzaadolie bevat derhalve géén transvet.

Plantaardige oliën bevatten vrij veel onverzadigde vetzuren. Daardoor hebben ze een relatief laag smeltpunt; bij kamertemperatuur zijn ze meestal vloeibaar. Door het harden van deze oliesoorten wordt het smeltpunt verhoogd. Dat is een belangrijke stap in de productie van margarine uit plantaardige olie.

Koolzaad bevat linoleenzuur, een drievoudig onverzadigd vetzuur dat bij verwerking in olie instabiel is en spoedig oxydeert tot afbraakprodukten met een onaangename smaak. Koolzaadolie wordt in verband met deze instabiliteit meestal gehard. Het resultaat is een vet met veel betere smaakstabiliteit.

De vermelding "in wisselende verhoudingen" hoort niet alleen bij de koolzaadolie, maar ook bij de andere ingrediënten: zonnebloemolie, olijfolie en lijnzaadolie. Het betekent dat niet in elke fles dezelfde hoeveelheid van de soorten olieën zit.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze heldere en uitgebreide uitleg