Klopt het dat er in venkel(thee) van nature schadelijke stoffen zitten?

Ik las net het volgende:

"De aromastoffen estragol, methyleugenol en safrol komen van nature voor in basilicum, anijs, venkel, nootmuskaat, foelie, dragon en kaneel. Bij dieren blijken deze stoffen schadelijk te zijn. Hoewel onvoldoende bekend is over de risico’s voor de mens, zijn er sterke aanwijzingen voor een schadelijk effect. "

Bron:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3109320&s=5367a19d7e1d580bbcfa7fc0ba58b0c5

Zie hieronder voor meer info over "estragol"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Estragol

Zie hieronder voor meer info over "methyleugenol"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methyleugenol

Zie hieronder voor meer info over "safrol"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Safrol

Nu vraag ik mij af of dit degelijk wel schadelijk is voor de mens?

Want ik drink toch wel elke avond een kopje venkelthee :|

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn te vroeg geboren dochter had erg veel last van krampjes. Haar kinderarts adviseerde mij toen venkelthee te geven aan haar. Dus ik neem aan dat het niet schadelijk is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Elk voedingsmiddel bevat schadelijke stoffen. In amandelen zit bijvoorbeeld een dodelijk gif. En vroeger, toen we nog traditioneel aan de aardappels zaten, kregen we per jaar genoeg solanine binnen om een paard te doden. Het hangt er maar net van af welke hoeveelheid je van die schadelijke stoffen binnenkrijgt.

Antwoorden (1)

Een stof is schadelijk in een bepaalde dosering. Die zul je niet halen als je venkelthee drinkt. Het is wel af te raden de genoemde stoffen in pure vormen in te nemen - je kunt gewoon venkel eten (of thee ervan drinken), maar een flesje van de olie die erin zit, is waarschijnlijk ongezond.
Dus 'van nature schadelijk' is een verkeerde formulering. De Wikipagina's die je noemt, vermelden gegevens over de pure stoffen, die slechts een miniem onderdeel van je eten en/of drinken zijn.
Bedenk maar: water vinden mensen onschadelijk, maar drink 6 liter water achter elkaar en je kunt daardoor overlijden. Het zit echt in de dosis. Dus geniet lekker van je thee!