Wat moet je doen als iemand heel erg dronken is?

2 maten van mij zijn vanavond erg dronken geworden. De ene was echt helemaal de weg kwijt en moest een beetje overgeven en de andere deed nog redelijk normaal maar moest heel veel overgeven. Nu vraag ik dit niet voor nu maar gewoon voor de volgende keer hoe ik moet handelen.
Als iemand echt de weg kwijt is en moet overgeven wat moet ik dan doen?
Als ik het goed heb mag diegene niet (op zijn rug) gaan liggen en is het beter dat hij gaat overgeven zodat het eruit is, maar hoe zit het verder?
Moet ik hem laten zitten op een stoel? Mag ik hem laten slapen? En wanneer is er een gevaar dat diegene alcoholvergiftiging heeft of in coma raakt en hoe moet ik dan handelen? Ik hoorde dat je iemand die dronken is wel mag laten slapen, maar als het soms heel extreem is je hem niet mag laten slapen omdat hij dan in coma kan raken maar waar ligt die grens dan?
Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig... Kun je niet beter zorgen dat het niet zo ver komt? Die gasten gaan morgen spijt hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja, ik ben zelf gelukkig niet zo'n drinker. Maar ja, ik kan hun natuurlijk niet verbieden om te veel te drinken..
Het was wel toevallig dat die 2 die moesten overgeven helemaal niet zo heel veel op hadden vergeleken met wat anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang er niet veel pure sterke drank in is gegaan zal het wat betreft de alcohol niet helemaal fout gaan.
De gevaren zitten dan vooral in ongelukken. De grens is moeilijk aan te geven, dat is nogal afhankelijk van leeftijd, gewicht, drinkervaring, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die jongens hebben gewoon een uitsmijter die nog een beetje moet oefenen. ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=7g0AJPqKybs

Antwoorden (2)

Van tevoren een vette maaltijd eten helpt tegen overmatig dronken worden (eigen ervaring) en Ik dronk altijd Fanta
als de alcohol te diep ingeslagen was.

Ik heb even gegoogled en kwam dit tegen.
Zelf nooit geprobeerd want bovenstaand hielp prima maar dit zal ook een oplossing zijn.

In ieder geval veel water drinken !
http://www.sochicken.nl/lichaam/versla_en_voorkom_je_kater_in_3_stappen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yes, laten braken, niet plat op de rug laten liggen (tegen risico op stikken in eigen braaksel), voldoende water drinken, evt. wat (vettig) eten, dan nog even in de gaten houden tot de persoon in kwestie rustig wordt.

Wanneer je twijfelt over de gezondheid, kun je altijd de ambulance bellen, die helpen je altijd op weg. Een coma ten gevolge van overmatig alcohol komt niet zo heel vaak voor, maar zoals ik zei, als je twijfelt kan het geen kwaad een arts te raadplegen.