Hoe kun je een dieet opstellen zonder een diëtist?

Ik wil een dieet voor mijzelf opstellen, omdat ik 3 tot 5 kilo wil afvallen. Zou dit een goed dieet zijn? (ik zit nog op school (ben 17) en eet gewoon thuis wat de 'pot'schaft)
's ochtend (rond 8 uur): 1 Schaaltje (150 ml) yoghurt met notenmuesli en 1 glas (250 ml) water.
11 uur: 2 mandarijnen en 1 flesje water (300 tot 500 ml)
13.30: 1 boterham met satésalade of worst en 1 flesje water (300 tot 500 ml)
16.30: plak ontbijtkoek en een glas water (250 ml)
18.00: avondeten. Wanneer we groenten en aardappels eten: 2 aardappels, wat groenten en een stukje vlees / 1 gehaktbal.
20.00: 1 appel / 1 koek en 1 kopje thee (250 ml)
21.00: 1 glas water (250 ml)

Beweging: 10 km fietsen per dag

Hoeveel calorieen zouden hier ong. inzitten? En is dit dieet goed om af te vallen?

Toegevoegd na 22 uur:
Ik ben een vrouw, van 17 jaar en weeg 67 kg en ben ong 1.70 lang

Toegevoegd na 22 uur:
Oja, dit is niet het dieet wat ik nu eet, maar het is een voorstel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

een goed dieet is niet "hoeveel" je eet maar "wat je eet"
als je normaal eet, voldoende beweegt..val je af..
de boosdoeners zijn de tussendoortjes..vervang deze door een stukje fruit..
dus bv, s'morgens bruin brood of magere drink yoghurt en stuk fruit..
s'middags brood of crackers met licht beleg..yoghurt met stuk fruit..

gewoon avond eten, maar geen vette jus, maar magere jus..

drink 2 liter water, eet gevarieerd, en beweeg ...

en je zal zien dat je ook afvalt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
waarom zou je drinkyoghurt(met suiker) nemen ipv yoghurt met muesli?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t is maar een voorbeeld..
als ontbijtje..
snap je..
je mag best een boterham meer bij de lunch hoor.
en eet voldoende groentes.
12 jaar geleden
Ik zie dat je vooral veel water drinkt.

Denk er eens aan dat je ipv van water ook heel goed sap kan drinken, zoals appelsap, sinaasappelsap etc, maar ook zuivel zoals melk, aangezien je al veel fietst, lijkt me dat goed passen in je dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg sowieso dat je 200 Gr. Groente eet door bv bij de lunch ook wat rauwkost te eten. Saté salade is een wat minder goede keuze want bevat veel vet, kies daar voor mager beleg. En dan 2 boterhammen (liefst bruin volkoren). 1 is weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt nogal wat. Geef eerst eens wat antwoorden: hoe oud ben je, hoe lang ben je wat weeg je nu, wat is je BMI. Wat is je type, heb je een zwaar beendergestel, of licht. Wat zijn je ouders: zwaargebouwd of licht, slank. Met andere woorden, welke genen heb je meegekregen?
De klacht: te zwaar, is vaak de klacht van jonge mensen.
Je eet nu al niet teveel. Voor dat ik je wat tips geef, graag eerst wat antwoorden.
Keesmobiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De adviezen die je nu hebt gekregen gaan zijn de gewone goedbedoelde adviezen van mensen die mogelijk daarbij baat hebben gevonden. Ze gaan echter voorbij aan je eigen gestel. Geen mens is gelijk van lichaam.
Ik zie je dat een uitstekende BMI hebt, je bent eigenlijk optimaal gezond. Alleen, je hebt, ik zou haast zeggen, de gewone klacht van jongemensen. Ze zijn te dik, te dun, noem maar op. Je hebt wat diëtisten noemen, een lichaam met de peervorm. Een veel voorkomende vorm van oudere vrouwen. Misschien dat jou moeder deze vorm ook heeft. Voor jou zou minder eten een slechte raad zijn.
Wat is je taillemaat? Meer dan 88 cm?
Misschien zou je eens kunnen gaan praten met een goede
(laat je hierover goed voorlichten) sportschool. Maar beter nog is sporten in de buitenlucht. Lopen, je mag daarna normaal eten, geen zoete tussendoortjes natuurlijk, vermijd suikerhoudende spijzen. Ik ben geen voorstander van die monotone machinebewegingen. Wat zegt je huisarts, heb je die al eens gesproken?
Ritsuka
12 jaar geleden
- stevigere bovenbenen, dit is gewoon je lichaamsbouw. Hoeveel gewicht je ook verliest, je blijft altijd wat stevigere bovenbenen houden.
- vet bij de heupen en vet op de buik, dit is noodzakelijk voor de vruchtbaarheid als vrouw, dit train je nooit volledig weg. Je kunt het wel iets meer in vorm krijgen met gezond eten en regelmatig sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
relevant Antwoord Keesmobiel. pus dus
- je eet te weinig volkorenboterhammen, pas dat maar eens aan richting 4-5 op een dag.
- ontbijtkoek heb je weinig aan, bijna 50% suiker, heb je snel weer honger. Je kunt dit beter vervangen door een boterham.
- let bij de keuze van je muesli goed op dat er veel vezels in zitten en niet te veel suiker (meer vezels dan suiker per 100g is goed)
- je eet voldoende fruit
- zorg dat je meer groente eet, dit vult goed.

Wat je hier nu schrijft is te weinig voor een jongen van jouw leeftijd.

Daarnaast: wat is je lengte en gewicht? is het wel nodig om af te vallen of is je zelfbeeld verstoord?

Doe daarnaast een paar keer in de week krachttraining. Meer spieren = meer vetverbranding tijdens rust en je ziet er gelijk al strakker uit. Eet hierbij voldoende eiwitten.

Toegevoegd na 18 uur:
Je BMI is momenteel ongeveer 23, zoveel gewicht hoef je niet te verliezen.
Op zich is het schema hier redelijk, maar zoals ik al zei, ik vind het te weinig brood op een dag.

Het beste kun je zorgen dat je meer sport op een dag en in de week, en vervang dingen als koekjes voor een gezonder alternatief.
Ritsuka
12 jaar geleden
Diëten zijn een ramp, je denkt dan de hele tijd aan eten.

Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen:

- Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit).
- Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen).
- Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten.
- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks.
- Drink geen zoete dranken.
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).
- Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering).
- Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).
- Vermijd alcohol (veel calorieën).
- Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, ...