Kan je paardebloemen eten?

Ik heb witlof nooit gelust.
Vroeger vond ik het al naar paardebloemen smaken. (als 6 jarige stop je dat soort dingen in je mond...:P)
Vies bitter, kortom niet te eten.
Omdat het me altijd aan die bloem doet denken vraag ik me af of er in paardebloemen misschien iets van vitamine zit wat goed bruikbaar is voor een mens?
Niet dat ik het ga eten hoor, maar iedereen is weg van witlof om me heen. Dan kunnen ze misschien ook paardebloemen met kaas en ham proberen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziet er in ieder geval lente-achtig uit;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloemen smaken fris, zoetig, de blaadjes bitter.

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad de bladeren van een paardenbloem opeten, meer nog, je kunt de hele paardenbloem eten van wortel tot bloem.
Paardenbloem werkt zuiverend. Het regelt de spijsvertering, werkt urineafdrijvend en is aangewezen bij gal-, nier- of leverproblemen.

In de wortel van een paardenbloem zit o.a. taraxine, een bitterstof die een goede werking heeft op het lichaam. Taraxine is licht laxerend en helpt dus bij spijsverteringsproblemen.

De bladeren bevatten ook taraxine. Het is verder ook een rijke bron aan kalium, ijzer, vitamines.

Een paardenbloemkuur wordt typisch gevolgd in het voorjaar wanneer met het lichaam wil ontgiften (zuiveren van giftige stoffen).

Paardenbloemthee kun je gemakkelijk zelf maken. Je plukt paardenbloemen op een plaats waar je zeker bent dat er geen giftige stoffen of onkruidverdelgers worden gebruikt. Je laat deze een paar uur in een oven op 50 graden drogen.
Daarna kun je de gedroogde paardenbloemen langere tijd bewaren in een donkere gesloten papieren zak en gebruiken voor een heerlijke paardenbloementhee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk toch, dat al die spirituele mensen ook van geneeskrachtige kruiden houden.
Mooi en compleet antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had nooit gedacht dat men dat kon eten. Maar zo zie je maar, je leert veel hier op GV. Dan moet je naar mijn idee zo'n beetje alles wat moeder natuur in huis heeft kunnen eten.
Kijk naar die inboorlingen in de regenwouden bijvoorbeeld. Die leven van de natuur eten eten naar mijn idee zo'n beetje alles wat er te vinden is.
Ik zal niet meteen een kop paardebloemen thee zetten, maar sla het gegeven wel op in mijn achterhoofd.
Bij deze is dit het beste antwoord!

Andere antwoorden (5)

er wordt ook thee van gemaakt en je kunt ze eten. of ze nu echt lekker zijn dat weet ik niet maar ze zijn wel geneeskrachtig.

Toegevoegd na 3 minuten:
de stof teraxine zorgt voor geneeskrachtige werking.
kijk eens op www.eten-en drinken.infonu.nl
of op www.users.skynet.be/hofmeester

Toegevoegd na 4 minuten:
de stof teraxine zorgt voor geneeskrachtige werking.
kijk eens op www.eten-endrinken.infonu.nl
of op www.users.skynet.be/hofmeester
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paardenbloemen worden ook wel gegeten. Bladeren worden hiertoe overdekt met zand, waardoor ze verbleken. Ze worden dan molsla genoemd. Het is het jonge blad van de paardenbloem. Vroeger werd in de lente in molshopen naar gebleekte paardenbloembladeren gezocht, vandaar de naam molsla.
Door veredeling is een verbeterde, bladrijke molsla verkregen. Molsla wordt op diverse markten in Europa als malse voorjaarsgroente aangeboden. In Nederland en België is het niet ruim verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan eet ik vanavond niet thuis als je het niet erg vindt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere groente eet je wel?
En ook wortels en knollen( worteltjes en aardappelen)
Ook bloemen( bloemkool)
In veel landen rond de middelandse zee, is paardebloemblaadjes gewoon groente!
Aan bloemen opzich zijn overeenkomsten verbonden witlof (uiteraard) je kan er eenzelfde soort zuur uit halen en is dus vergelijkbaar met smaak. Ff een serieuze vraag nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet al jaren lang paardebloemen, voor mijn gal en leverproblemen.
De bloemen zelf smaken licht zoet, zelfs lekker!!!
Het blad smaakt naar rauwe andijvie of rauw witlof.
De wortels smaken iets meer bitter.
De wortels droog ik, ze worden erg hard, maar na wat kauw werk, lijkt het wel wat op zoethout.
Ik heb ze in het kastje naast mijn laptop liggen en als ik last heb van mijn gal, neem ik een stukje wortel, die na het drogen ook zoet smaakt.
De blaadjes en de bloemstengel van de paardebloem, zorgen ook voor een frisse mond, het ontsmet op een of andere manier.
Als ik een rondleiding geef voor kinderen, dan laat ik ze altijd paardebloemen eten, moet je die gezichtjes zien, maar de nieuwsgierigheid ,hoe het smaakt, wint altijd!!
Na jaren zijn ze de hele excursie vergeten, alleen weten ze nog steeds dat ze paardebloemen hebben gegeten.
Het witte sap dat uit het blad en bloemstengels komt, waarvan men vroeger zei dat het giftig is, is de werkzame stof, die ook in sla, andijvie en witlof zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was nog altijd in de veronderstelling dat dat witte spul giftig is, omdat mij dat als kind altijd werd verteld, en heb blijkbaar nooit mee de behoefte gevoeld om te gaan controleren of dat wel klopt. Interessant om te weten dat je het gewoon kan eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het mijn moeder nog zeggen, gauw handen wassen, dat is giftig!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoorden gegeven vanuit ervaring, zijn vaak het meest waardevol. Plus!
In Griekenland wordt paardebloem veel gegeten.