Een biologisch ei is is niet "gezonder" dan een legbatterij ei. Wel is een biologisch ei voedzamer en is de smaak anders omdat de kip buiten loopt en zo ook insecten en groen kan pikken.

De voedingwaarde van een bio-ei is anders dan legbat. ei.

•Het bevat 1/3 van het cholesterol
•Een kwart van de verzadigde vetten
•2/3 meer vitamine A
•3 keer meer vitamine E
•2 keer meer omega-3 oliën
•7 keer meer karotene
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kun je moeilijk zeggen. Er zijn situaties geweest waarbij juist biologische eiren vervuild waren met dioxine, maar ook situaties waarbij dat weer andersom was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Biologische eieren hebben wel een grotere kans op salmonella.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook lopen vrije uitloopkippen een groter risico op infectieziektes. Maar het is uiteraard wel beter voor het welzijn van de kip.
13 jaar geleden
Het is voor de kippen wel gezonder. Bij een biologisch ei hebben kippen een veel beter leven dan in een legbatterij.

Voor het ei zelf maakt het niet veel uit. Biologische kippen krijgen wel wat ander voer, maar of dat het ei gezonder maakt is (nog) niet wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een bio-ei gezonder, omdat een bio-kip alleen maar biologisch geteeld voer krijgt, niet stijf staat van de antibiotica, en geen onnatuurlijke middelen als vismeel ed. door hun voer krijgen. Daarbij heeft een bio-kip véél minder stress dan een legbatterij-kip, die met z'n vieren op een a4tje zitten met afgeknipte snavels en op metaaldraad.
Een bio-kip kan naar buiten, zandbadderen, en haar ei leggen in een leghokje, dat ze zelf uitkiest.

Het is in elk geval een ei van een 'happy-chicken', en niet van een zielepiet, die 6 weken na haar geboorte al door haar poten zakt van de groeihormonen, zodat ze een kilo-knaller kan worden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slaat de spijker op zijn kop!
Rieneke1
13 jaar geleden
die plofkippen zijn vleeskippen, nou ja kuikens, geen leghennen. plus voor je eerste alinea.
bamibal
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk, maar de vraag ging niet over de kip maar over het ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt HELEMAAL gelijk, maar inderdaad was de vraag of een biologisch ei gezonder is dan een legbatterij-ei. En dat is niet bewezen: http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/biologisch_beter_maar_niet_gezonder/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@friezin:
Ik kan het me gewoon níét voorstellen, dat een bio-ei niet gezonder zou zijn als een legbatterij-ei....een kip kan toch alleen die voedingsmiddelen in een ei stoppen, die zij zelf binnenkrijgt?
En een legbatterij-kip krijgt nou eenmaal hormonen en antibiotica binnen, en niet-kippelijke voedingsstoffen als vismeel ed. En als je het lijstje van Loenie bekijkt, dan lijkt me dat onderzoek niet echt zaligmakend, hoor!! Ik blijf tenminste toch maar bij mijn heerlijke bio-eitje bij mijn zondagsontbijt!!